Dat maakten de betreffende bedrijven woensdag bekend. De 7,5 ton zware vrachtwagens zijn speciaal ontworpen voor stedelijke distributie en moeten Albert Heijn, Cornelissen Groep, Bidfood, PostNL en Technische Unie helpen om hun wagenpark te verduurzamen. Het gaat in totaal om twaalf voertuigen.

Het betreft de volledig elektrische Fuso eCanter, een lichte vrachtwagen die geen CO2, NOx en fijnstof uitstoot en geen geluidsoverlast veroorzaakt. Het voertuig is ontwikkeld door Mitsubishi Fuso Truck & Bus Corporation.

De truck heeft een wielbasis van 3.400 millimeter, die ervoor moet zorgen dat het voertuig dankzij de kleine draaicirkel goed uit de voeten kan in binnenstedelijk gebied. Met een gewicht van 7.500 kilogram heeft de Fuso eCanter, afhankelijk van de opbouw en inzet, een laadvermogen van ruim 4.000 kilogram.

De elektrische aandrijflijn van het voertuig bevat zes hoogspanningslithium-ion batterijen met 420 V en 82 kWh (13,8 kWh per stuk). De vrachtwagen is daarmee niet alleen milieuvriendelijk maar ook economisch in gebruik. Volgens verschillende tests kan het voertuig zorgen voor een besparing op de brandstofkosten van ongeveer duizend euro per tienduizend kilometer in vergelijking met een dieseltruck.

De elektrische aandrijving wordt mogelijk gemaakt door de krachtige permanente elektromotor met een vermogen van 185 kW (pk) en een koppel van 380 Nm. Dit vermogen wordt overgedragen naar de achteras door een standaardtransmissie. ‘Daarmee versnelt de 7,5-tonner bijna als een personenwagen en is het koppel al beschikbaar vanaf stilstand’, meldt Mercedes-Benz.

De maximale snelheid is beperkt tot tachtig kilometer per uur. De ongeveer zeshonderd kilogram zware accu’s maken een bereik van meer dan honderd kilometer mogelijk, wat in veel gevallen langer is dan de dagelijkse afstand in het lichte distributieverkeer. Het kost ongeveer negen uur om de accu’s op te laden met 7,4 kW, terwijl de tijd tot anderhalf uur gereduceerd wordt bij gebruik van een snellaadsysteem (50 kW).

Mercedes-Benz is niet de enige die vrachtwagens op stroom ontwikkelt. Ook onder andere Volvo en Tesla hebben al stappen gezet op dit gebied. Onlangs kwam daar een nieuwe producent bij: het Spaanse bedrijf Irizar. Bij de opening van een nieuwe fabriek in het thuisland presenteerden de Spanjaarden hun prototype IE. Het voertuig heeft een actieradius van zo’n tweehonderd kilometer.

Bron foto: Mercedes-Benz Trucks