Het gebruik van een elektrische vrachtauto kan een vervoerder gemiddeld vijfduizend euro per truck per jaar besparen op Duitse wegen. Dat heeft het bondsverkeersministerie berekend.

De Duitse verkeersminister, Andreas Scheuer, heeft de nieuwe tarieven voor de kilometerheffing op Duitse snelwegen en Bundesstraßen definitief vastgesteld. Elektrische vrachtauto’s worden voortaan van tolbetaling vrijgesteld.

De nieuwe tarieven worden van kracht op 1 januari volgend jaar. In Duitsland rijden momenteel ongeveer 12.000 elektrische trucks rond, die dus gemiddeld aardig op tolkosten gaan besparen, al zijn de aanschafkosten van het voertuig wel een stuk hoger.

In de nieuwe Maut-tarieven worden voortaan de zogenoemde externe kosten van geluidshinder afzonderlijk berekend. De tolinkomsten van de Duitse staat, die nu op 4,5 miljard euro per jaar komen, zullen toenemen tot ruim zeven miljard euro volgend jaar.

Halverwege dit jaar al moet op veel meer Duitse wegen Maut worden betaald, omdat het netwerk van Bundesstraßen sterk wordt uitgebreid. De nieuwe toltarieven die volgend jaar ingaan, houden ook meer rekening met de asdruk van trucks. Een vierassige truck gaat gemiddeld meer per kilometer betalen dan combinaties met vijf of meer assen.