Werkgevers wilden de extra toeslag (2,66 euro bruto per uur) alleen betalen als de rit na middernacht eindigde, maar daar was de FNV het niet mee eens. Volgens de vakbond was de cao duidelijk: extra betaling moet ook gebeuren bij ritten die vóór middernacht eindigen.

De werknemersorganisatie spande een rechtszaak aan en kreeg eerder al gelijk van de kantonrechter en het Gerechtshof. De Hoge Raad bevestigde vrijdag de eerdere juridische uitspraken. De beslissing heeft uitsluitend betrekking op ritten die vóór 1 juli 2017 zijn uitgevoerd.

De regels voor nachtelijke ritten zijn sindsdien namelijk veranderd. De regeling Toeslag eendaagse nachtritten in de vorige cao is inmiddels vervangen door de Toeslagenmatrix. Deze schrijft voor dat werknemers bij ééndaagse nachtritten een toeslag moeten krijgen van 19% op het uurloon, voor de diensturen van maandag tot en met vrijdag tussen 21.00 uur en 05.00 uur.

Werkgeversorganisatie TLN is niet gelukkig met de uitspraak van de Hoge Raad. De belangenvereniging is nog altijd van mening dat een nachtrit pas een nachtrit is wanneer de chauffeur ook echt ’s nachts rijdt. ‘Deze uitspraak doet geen recht aan de afspraken die in het verleden aan de cao-tafel zijn gemaakt. Met behulp van deskundige advocaten is tot het einde gevochten om in het gelijk te worden gesteld, echter tevergeefs.’

FNV is uiteraard opgetogen over de uitkomst van de rechtszaak. ‘Met deze uitspraak in de hand gaan wij bij verschillende bedrijven alsnog de toeslag claimen waar werknemers al die tijd al recht op hadden. Voor werknemers kan dit een mooie nabetaling betekenen.’