Dit blijkt uit onderzoek door het Zwitserse adviesbureau Prognos, zo meldt DVZ. De cijfers zijn door de Oostenrijkse transportsector naar het ministerie van Verkeer gestuurd. Als de bevindingen kloppen, is daarmee een gang naar het Europese Hof van Justitie mogelijk. Mocht de transportsector gelijk krijgen, kan die zelfs te veel betaalde tol terugvorderen.

Tolomzetten

Uit het rapport blijkt dat in de periode van 2008 tot 2016 de infrastructuurkosten van 9,25 miljard euro werden gecompenseerd door tolomzetten (vrachtwagens en bussen) van in totaal maar liefst 10,09 miljard euro. Zo was er in 2016 een overschot van 282 miljoen euro, wat overeenkomt met ongeveer 8 cent per tolkilometer.

Omdat het Oostenrijkse ministerie van Verkeer weigert de cijfers te delen, waren de onderzoekers gedwongen om een schatting te maken van de kosten en opbrengsten op basis van de laatste cijfers uit 2010. In Duitsland worden alle cijfers wél elke vijf jaar bijgewerkt en bekendgemaakt.

Infrastructuurkosten

De vertegenwoordigers van de Oostenrijkse sector zijn vooral teleurgesteld over de aanhoudende weigering van het ministerie om belangrijke parameters voor de berekening van infrastructuurkosten te publiceren, aldus DVZ.

Naast een update van de infrastructuurkosten vraagt de transportsector ook om een ​​verlaging van de toltarieven met 25% tot 2025. Verder wil zij dat voor elektrische vrachtvoertuigen een aparte tolcategorie wordt ingevoerd.