Het familiebedrijf, dat geen winst-en verliesrekening publiceert, zag bij de divisie Air & Sea Logistics (ASL) de omzet stijgen met bijna 15,6% naar bijna 1,78 miljard euro. De regio Azië behaalde daarbij met 20% de grootste omzetgroei. Het aantal lucht- en zeevracht zendingen in de Benelux steeg met 6,7%.

De divisie Road Logistics (waaronder opslag en transport van voedingsmiddelen) noteerde een omzetgroei van 3,3% naar 4,4 miljard euro. Ook vorig jaar was de Duitse thuismarkt de ‘traditionele ruggengraat’ van Dachser, maar ‘ontwikkelt Frankrijk zich steeds meer als de tweede markt in het grensoverschrijdende landvervoer’, stelt het bedrijf.

Dachser spreekt voor de eerste maanden van dit jaar wel van ‘knelpunten’ door het groeiende tekort aan chauffeurs. ‘Het intern opleiden van personeel is daarom topprioriteit’, aldus het bedrijf, dat 160 potentiële rijders nu in de schoolbanken heeft en vorig jaar al 22 chauffeurs heeft opgeleid.

De Duitse expediteur investeerde vorig jaar een bedrag van 136 miljoen euro in zijn transportnetwerk, technologie en IT-systemen. Onder meer is daardoor de vervoerscapaciteit in de levensmiddelenbranche uitgebreid. Voor dit jaar is een bedrag van 188 miljoen gereserveerd voor onder meer het optuigen van de opslagcapaciteit voor industriële goederen.