Management en personeel van een Rotterdamse vervoersbedrijf moeten mogelijk jarenlang de cel in. Het OM heeft zware celstraffen geëist vanwege vermeende cocaïnetransporten.

Vrijdag stonden vijftien managers en personeelsleden van een Rotterdamse vervoerder terecht bij de rechtbank in Amsterdam. Het gaat om mannen in de leeftijd tussen 32 en 62, uit onder meer Rotterdam, Amsterdam, Capelle aan den IJssel, Ridderkerk en Schiedam. Zij hoorden celstraffen tegen zich eisen variërend van zes maanden tot twaalf jaar. Twee van de vijftien hoeven volgens het OM niet de cel in. Voor hen verzocht de Officier van Justitie om vrijspraak.

In totaal zou het gaan om zes verschillende transporten die alle hebben plaatsgevonden in de eerste vier maanden van 2016 en dus zijn uitgevoerd door een legitiem transportbedrijf. ‘Het betreft een transportbedrijf met twee hardwerkende eigenaren, chauffeurs en andere medewerkers die overdag reguliere transporten uitvoeren. Soms binnen, maar geregeld buiten de reguliere kantoortijden werden echter ook andere werkzaamheden verricht, vooral door de beide eigenaren’, aldus het OM.

Er waren geregeld besprekingen op kantoor over grote illegale drugstransporten,  forse geldbedragen, verstopplekken en kilo’s met het transportbedrijf als spil. In amper 2,5 maand hebben de verdachten, in wisselende onderlinge samenstelling, zes cocaïnetransporten georganiseerd en uitgevoerd. De strafbare feiten hebben plaatsgevonden tussen 24 januari en 19 april. Door ingrijpen van de politie is daaraan een eind gekomen.

De verschillende verdachten die deel uitmaken van het crimineel samenwerkingsverband hadden allen een eigen taak. Gezamenlijk maakten zij het importeren van verdovende middelen in containers mogelijk.

‘Daarbij moet worden gedacht aan onder meer de volgende rollen: leidinggeven, transporten organiseren om de verdovende middelen uit de containers te halen en naar groothandelaren distributeurs te vervoeren, activiteiten ontplooien via sleutelfiguren en zogenoemde ‘oogjes’ bij havenbedrijven om de transporten te verhullen voor de autoriteiten.’ Ook werden containers opengebroken om de harddrugs eruit te halen en werden ze weer netjes dichtgelast voor gebruik voor regulier transport.

‘De criminelen maakten gebruik van de logistieke mogelijkheden die Nederland zo’n geliefd doorvoerland voor drugs maken. Met de know-how en het materieel van een legaal transportbedrijf, onder een transportvergunning, was dat bedrijf onmisbaar bij de cocaïnetransporten.’

De import en handel in verdovende middelen hebben de verdachten geen windeieren gelegd. Ze waren in het bezit van grote geldbedragen, dure auto’s, huizen in het buitenland, dure horloges en andere luxe-artikelen.

De zwaarste straffen waren twaalf jaar, tien jaar, negen jaar, zes jaar (driemaal) en vier jaar. Andere verdachten moeten van het Openbaar Ministerie 40, 24 (tweemaal) en 6 maanden (driemaal) de cel in. Twee verdachten hoorden dus vrijspraak tegen zich eisen.