Elektronische vrachtauto’s hoeven met ingang van volgend jaar in Duitsland geen kilometerheffing meer te betalen.

Dat heeft verkeersminister Andreas Scheuer laten weten in de Süddeutsche Zeitung. Met de vrijstelling van de ‘Maut’ wil Scheuer bereiken dat meer wegvervoerders overstappen van dieseltrucks naar met stroom aangedreven materieel.

Daarmee moet vooral de luchtkwaliteit in de Duitse steden worden verbeterd. Die is nu vaak veel slechter dan volgens Europese normen is toegestaan. Veel steden werken aan beperking van het gebruik van dieselvoertuigen in de milieuzones.

Er rijden nu nog relatief weinig e-trucks in Duitsland, naar schatting twaalfduizend. Vrijstelling van de Maut beperkt de gemiddelde kosten voor de vervoerder per vrachtauto met vijfduizend euro per jaar.

De tolvrijstelling maakt elektrisch wegtransport ook interessanter op het wegennet buiten de steden. Dit jaar wordt het Maut-wegennet sterk uitgebreid. De tol geldt nu op autosnelwegen en een beperkt deel van de grote secundaire ‘Bundesstrassen’. Voortaan wordt op veertigduizend kilometer aan Bundesstrassen tol geheven.