Dat dit honderden euro’s extra kost, lijkt ze niet te deren. Liever extra uitgaven dan maanden moeten wachten. Dat schrijft zusterblad RijschoolPro.

‘Ik heb twaalf rijscholen gebeld, allemaal hadden ze tot juli geen plaats’, aldus een bedrijfseigenaar die anoniem wil blijven. ‘Ik ben bang dat als mijn naam bekend wordt, dit gevolgen heeft voor de afspraak die ik nu met het CBR heb en dat ze me alsnog achteraan in de rij plaatsen.’

Hij wil een van zijn medewerkers zo snel mogelijk op laten gaan voor het CE-rijbewijs. De dertiende rijschool die hij belde, kwam met de optie om naar een examencentrum zo’n tweehonderd kilometer verderop te gaan. Deze rit kost hem 550 euro extra. ‘Het is veel geld, maar eigenlijk heb ik geen keuze. Het is heel lastig om aan chauffeurs te komen. Dit is voor mij de enige manier om op korte termijn een extra wagen te laten rijden.’

‘Ik heb er moeite mee om dit tarief door te berekenen’, zegt de betreffende rijschoolhouder. ‘Toch kan ik niet anders. Om de pijn te verzachten werk ik maar met een kostendekkend tarief. Ik moet uiteindelijk ook personeel en een voertuig inzetten.’

Een rijschoolhouder uit Brabant, die eveneens anoniem wil blijven, heeft ook al overwogen om naar een examencentrum aan de andere kant van Nederland te rijden waar het rustiger is. ‘Als je bedenkt wat je aan tijd en geld kwijt bent, vind ik dat toch ook geen optie. Toch zie ik regelmatig kandidaten uit Utrecht bij ons in het examencentrum zitten. Dat zegt genoeg.’

‘Sinds november is het al een drama bij de vrachtauto’, vervolgt hij. ‘Ik ben afhankelijk van het feit of een examinator wil overwerken of niet. De examinatoren proberen op alle fronten mee te werken om de situatie werkbaar te maken, zij werken al maanden over. Maar het houdt een keer op.’

De rijschoolhouder ziet om zich heen dat lesvrachtauto’s niet worden ingezet door het gebrek aan examenruimte. ‘Ook onze vrachtwagen staat vaker stil. We kunnen dit nog enigszins opvangen door ons meer op de andere categorieën te richten, zoals BE. Maar ik ken collega’s bij wie de vrachtwagen de hoofdmoot is. Dan heeft dat grote gevolgen voor de omzet.’

Het CBR heeft deze week voor het reserveren van beroepsexamens maatregelen aangekondigd die ingaan vanaf het derde kwartaal. De nieuwe werkwijze moet onder meer voorkomen dat sommige rijscholen massaal examencapaciteit inkopen en, zodra ze toch geen kandidaat hebben voor deze examens, deze op het laatste moment weer teruggeven aan het CBR. ‘De verwachting is dat de capaciteit dit jaar schaars blijft. Daarbij is het een gezamenlijk belang om de schaarse capaciteit op een juiste wijze te verdelen over de deelmarkten en klantgroepen’, zo schrijft het CBR in een brief aan de opleiders.