Hierbij worden vrachtwagenbestuurders geïnterviewd op onder meer truckstops bij Zevenbergschen Hoek en Amersfoort. Het gaat dan om bijvoorbeeld de omstandigheden waaronder de chauffeurs hun nachtrust doorbrengen. Onder welke temperatuur moeten ze dat doen en hoeveel ruimte is er? Tevens gaan de onderzoekers de cabine opmeten. 

Het onderzoek is een initiatief van FNV, CNV en het Sectorinstituut Transport en Logistiek. Zij hebben externen in de arm genomen om de vraaggesprekken af te nemen. Chauffeurs die hieraan meewerken, ontvangen vijftien euro.

‘Met de resultaten kunnen verantwoordelijke functionarissen voor het wagenpark betere keuzes maken in de aanschaf van toekomstige vrachtwagens’, aldus de initiatiefnemers. ‘Daarnaast kunnen de vakbonden met de resultaten van dit onderzoek besluiten of nieuw beleid noodzakelijk is.’

Veel truckbestuurders verblijven lange tijd in hun cabine, ook als het voertuig stilstaat. Voor sommige chauffeurs is hun cabine zelfs maandenlang hun enige onderkomen. Begin dit jaar is daar in Nederland paal en perk aan gesteld. De verplichte 45-uursrust mag niet meer in zijn geheel in de cabine worden doorgebracht. Waar dan wel, is nog een groot vraagteken. Er zijn op dit moment niet genoeg alternatieven.