Dat meldt het CBS op basis van nieuwe cijfers over het wegvervoer. Daar blijkt tevens uit dat het wegtransport door Nederlandse vrachtwagens van en naar Nederland voor het eerst sinds 2014 toenam. De stijging van het goederenvervoer werd zowel in het binnenlands als in het internationaal vervoer gerealiseerd.

Door de toegenomen handel hebben Nederlandse trucks 3,5% meer goederen over de grens vervoerd. De afgelopen jaren ondervonden Nederlandse vrachtauto’s in het grensoverschrijdende wegvervoer steeds meer concurrentie uit Midden- en Oost-Europa.

Bouwgoederen maken 20% uit van het vervoerde gewicht. Een derde van de groei van het vervoerde gewicht was toe te schrijven aan het transport van zand, grind, bouwmaterialen en andere aan de bouwnijverheid gerelateerde goederen. Daarnaast droeg het vervoer van aardolieproducten, chemische goederen, meststoffen en stukgoed bij aan de groei van het goederenvervoer over de weg.

Van elke honderd ton goederen die met Nederlandse vrachtauto’s zijn vervoerd, zijn er tachtig vervoerd door het beroepstransport. Vorig jaar vervoerden zij 2,8% meer aan goederen dan een jaar eerder. Nooit eerder was het vervoerde gewicht door Nederlandse beroepsvervoerders zo hoog. Zij vervoerden zowel meer in eigen land als internationaal. In het goederenvervoer vindt een verschuiving plaats van het eigen vervoer naar het beroepsvervoer. In het eigen vervoer daalde vorig jaar namelijk het getransporteerde gewicht met 3,2% tot 132 miljoen ton.

Tegenover een stijging in het totale vervoerde gewicht stond een daling van het aantal afgelegde kilometers. Dit aantal daalde vorig jaar voor het derde jaar op rij, met een kleine 2%. Dit betekent dus dat Nederlandse vrachtauto’s de goederen over steeds kortere afstanden vervoerden.