Dat meldt moederbedrijf Alphabet. De technologiegigant is al geruime tijd bezig met het ontwikkelen van zelfrijdende voertuigen. Op het gebied van personenauto’s zijn al miljoenen testkilometers afgelegd op de openbare weg en zelfs miljarden kilometers in simulatie-omstandigheden. Maar de divisie die zich namens Alphabet met deze technologie bezighoudt, Waymo, wil nu ook in het trucksegment ervaring opdoen in een praktijkomgeving.

Het bedrijf denkt dat autonome technologie een belangrijke rol speelt in de toekomstige mobiliteit, ook voor wat betreft het vrachtvervoer. Van die mogelijk groeimarkt wil Waymo een graantje meepikken. In de trucks wordt dezelfde software gebruikt als in de personenauto’s, al zijn wel diverse wijzigingen aangebracht.

Hoe de test in Atlanta er precies uitziet, is niet geheel duidelijk. Veel zelfrijdende auto’s kunnen bijvoorbeeld wel uit de voeten op de snelweg, maar nog niet in druk stadsverkeer. Of de Waymo-trucks ook autonoom in zo’n stadsomgeving rijden, is niet bekendgemaakt. Ook is geen duidelijkheid over welke route wordt gereden en hoe lang deze is. Wel is bekend dat in de voertuigen een chauffeur aanwezig is die de controle over het voertuig over kan nemen, mocht dat noodzakelijk zijn.

Alphabet is niet het enige bedrijf dat zich stort op de markt voor zelfrijdende vrachtwagens. Ook Scania zet stappen in deze richting. Zo heeft de Zweedse producent trucks geleverd aan de Finse transporteur Ahola, die de voertuigen gaat gebruiken voor platooning.

Hierbij rijden drie of vier vrachtwagens achter elkaar aan, waarbij alleen het voorste voertuig door een mens wordt bestuurd. De andere vrachtwagens volgen het eerste voertuig door middel van onder andere een wifi-verbinding en gps. Wel is in deze trucks een chauffeur aanwezig voor noodgevallen. Door dit initiatief is de Finse vervoerder naar eigen zeggen het eerste transportbedrijf in Europa die platooning inzet in de praktijk.

Eerder dit jaar werd duidelijk dat ook supermarktketen Lidl plannen heeft om zelfrijdende vrachtwagens te gaan gebruiken. Hiervoor wordt gebruik gemaakt van voertuigen die zijn gemaakt door het bedrijf Einride. Dit project is echter nog niet gestart.

Lees ook: Lidl start dit jaar met chauffeurloze truck