Wegvervoerders behaalden vorig jaar meer omzet, meer winst en versterkten hun financiële positie. Toch blijven er grote zorgen, vooral over het personeelstekort.

Dat zijn de belangrijkste conclusies van de Conjuctuurenquête​ die brancheorganisatie Transport en Logistiek Nederland (TLN) onder de leden heeft gehouden. TLN vroeg ondernemers naar de situatie van hun bedrijf en naar een beoordeling van de economie. Bijna achthonderd bedrijven deden mee aan het onderzoek, waardoor het een representatief beeld geeft van de sector.

Het aantrekken van de Nederlandse economie heeft zich vertaald naar meer omzet en winst. De bedrijvigheid is in de laatste twee kwartalen van 2017 weer op het niveau gekomen van vóór de crisis, die voor de sector halverwege 2007 begon. Afgelopen jaar was met name het vierde kwartaal uitzonderlijk sterk.

Voor veel ondernemers verliep 2017 positiever dan zij aan het begin van het jaar dachten, vooral in het laatste kwartaal. 84% van de bedrijven sluit het jaar af met winst. Dat percentage is de laatste twaalf jaar niet zo hoog geweest. 70% van de ondernemers vindt de financiële positie van het bedrijf sterk of zeer sterk. Vooral verhuisbedrijven en bouwgerelateerde ondernemingen draaiden afgelopen jaar bovengemiddeld goed.

En het goede nieuws blijft maar doorgaan. Zo staat het ondernemersvertrouwen op het hoogste punt in achttien jaar. Tevens is de orderportefeuille voor het komende kwartaal beter dan op elk ander moment in de afgelopen negen jaar. Een recordaantal bedrijven is van plan dit jaar uit te breiden. Ongeveer een derde wil investeren in materieel, terwijl 45% denkt aan meer personeel.

Daarmee komt een groot probleem in zicht. Want de personeelskrapte is een groot punt van zorg en houdt veel ondernemers uit de slaap. 60% van de ondervraagden vindt het moeilijk of zeer moeilijk om aan voldoende personeel te komen. Er zijn maar liefst zevenduizend vacatures voor chauffeurs. De zogeheten vacaturegraad (hoeveelheid vacatures op aantal medewerkers) is voor chauffeurs op vrachtauto’s 4% en voor berijders van bestelwagens 3,7%. De problemen bij het vinden van goed middenkader en verhuispersoneel zijn nog veel groter.

‘De effecten van het personeelstekort kunnen groot zijn’, meldt TLN. ‘Een stagnering van de groei van transport en logistiek kan uitstralen naar de rest van de economie. Onvoldoende transportmogelijkheden kunnen hun weerslag hebben op andere delen van de economie, van bouwbedrijven tot supermarkten en van kledingwinkels tot mensen die willen verhuizen.’

Om het personeelstekort aan te pakken zet de brancheorganisatie zich samen met vakbonden en de belangenvereniging voor verticaal transport VVT in voor voldoende in- en doorstroom van medewerkers, via het Sectorinstituut Transport en Logistiek. Zowel door (leerling)werknemers te interesseren voor het vak als door het stimuleren van zij-instroom. Vorig jaar maakten maar liefst 2.638 mensen de overstap naar een baan als vrachtwagenchauffeur.

De ambitie voor dit jaar is om 2.500 nieuwe chauffeurs te laten instromen in de sector: ongeveer duizend jongeren via een werk-leertraject (BBL) en vijftienhonderd via door- en zij-instroom. Om te zorgen voor extra chauffeurs start via het eerdergenoemde sectorinstituut een nieuwe wervingscampagne: ikwordvrachtwagenchauffeur.nl​​.