Minister Van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat geeft maandag samen met haar Belgische en Luxemburgse collega’s het startschot voor een proef in de Benelux.

Het is de eerste keer dat vanuit Nederland grensoverschrijdend transport plaatsvindt met een digitale in plaats van een papieren vrachtbrief (ook wel e-CMR genoemd). Tussen Frankrijk en Spanje is dit al langer toegestaan, en ook binnen Nederland en Luxemburg mag dit al geruime tijd. Grensoverschrijdend vervoer vanuit Nederland naar België kon echter nog niet.

Voor deelnemers aan de nieuwe pilot is dit echter wel toegestaan, waardoor nu in de gehele Benelux grensoverschrijdend transport kan plaatsvinden zonder vrachtpapieren. Als deze proef over drie jaar succesvol blijkt, kan de digitale vrachtbrief van Denemarken tot aan Spanje worden gebruikt. 

Jaarlijks worden in Nederland alleen al zo’n veertig miljoen vrachtbrieven gebruikt. Met de overstap naar de digitale vrachtbrief besparen transportondernemers en hun opdrachtgevers veel geld: per vrachtbrief 4,50 euro. Alleen al in Nederland scheelt het dus zo’n 180 miljoen euro per jaar. 

‘Bovendien wordt de kans op fouten verkleind. Het komt zo nauwelijks meer voor dat een vrachtwagenchauffeur voor een verkeerd huisnummer staat door een typefout’, melden de initiatiefnemers, waaronder brancheverenigingen TLN en Evofenedex en het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. ‘De slechte leesbaarheid van handschriften is ook geen probleem meer.’

De digitale vrachtbrief brengt ook efficiëntiewinst. Zo kunnen de opdrachtgever, de ontvanger en de transporteur via track & trace hun zending volgen. Dan weet bijvoorbeeld de supermarkt precies op welk moment de vrachtauto bij de ingang van het magazijn staat en kan die ervoor zorgen dat er tijdig personeel klaarstaat om de goederen te lossen.

De digitalisering van de vrachtbrief maakt ook het delen van data met andere partijen eenvoudiger en dat biedt kansen. Als de hulpdiensten bijvoorbeeld bij de data kunnen, kan dat de veiligheid op de weg ten goede komen. Is een tankauto betrokken bij een ongeval en ligt de chauffeur bewusteloos in de cabine? Dan kunnen de hulpdiensten door het kenteken van de vrachtauto in te tikken toch meteen zien of gevaarlijke stoffen worden vervoerd.

Met deze proef testen de Benelux-landen de betrouwbaarheid van de digitale vrachtbrief. De kennis delen ze met de Europese Unie. Voor Nederland is het belangrijk dat ook landen als Duitsland, Italië en Oostenrijk de digitale vrachtbrief gaan accepteren. Maar deze en andere Europese landen hebben het zogeheten e-protocol onder het CMR-verdrag van de Verenigde Naties nog niet omgezet in eigen wetgeving. Dat is nodig om over te kunnen stappen op de digitale vrachtbrief, zodat binnenkort in heel Europa papierloos transporteren mogelijk is.