Duitse steden gaan oudere diesels rijverbod opleggen

wegvervoer

Het hoge woord is eruit: in Duitsland mogen steden zelfstandig rijverboden opleggen aan oudere dieselvoertuigen. Dat heeft de hoogste bestuursrechter, het Bundesverwaltungsgericht, bepaald.

Diesel tanken

Sommige steden zijn al ver met plannen om oudere diesels uit delen van de stad te weren. Ze willen daarmee weer voldoen aan de Europese emissienormen voor de uitstoot van broeikasgassen, die nu vaak zwaar worden overschreden.

Hamburg denkt op enkele trajecten al een rijverbod voor dieselvoertuigen die niet aan de Euro VI/6-norm voldoen te kunnen invoeren. Berlijn onderzoekt de mogelijkheid om hetzelfde te doen.

Stuttgart, de hoofdstad van Baden-Württemberg, wil eind dit jaar een verbod invoeren voor alle dieselvoertuigen tot en met Euronorm IV (4, voor personenwagens en bestelauto’s). Jongere diesels worden tegen eind 2019 geweerd.

Noordrijn-Westfalen zegt rijverboden zoveel mogelijk te willen vermijden als ook op andere wijze de uitstoot van stikstofoxide door dieselvoertuigen onder de Europese limiet kan worden gehouden.

Duitse steden gaan oudere diesels rijverbod opleggen | NT

Duitse steden gaan oudere diesels rijverbod opleggen

wegvervoer

Het hoge woord is eruit: in Duitsland mogen steden zelfstandig rijverboden opleggen aan oudere dieselvoertuigen. Dat heeft de hoogste bestuursrechter, het Bundesverwaltungsgericht, bepaald.

Diesel tanken

Sommige steden zijn al ver met plannen om oudere diesels uit delen van de stad te weren. Ze willen daarmee weer voldoen aan de Europese emissienormen voor de uitstoot van broeikasgassen, die nu vaak zwaar worden overschreden.

Hamburg denkt op enkele trajecten al een rijverbod voor dieselvoertuigen die niet aan de Euro VI/6-norm voldoen te kunnen invoeren. Berlijn onderzoekt de mogelijkheid om hetzelfde te doen.

Stuttgart, de hoofdstad van Baden-Württemberg, wil eind dit jaar een verbod invoeren voor alle dieselvoertuigen tot en met Euronorm IV (4, voor personenwagens en bestelauto’s). Jongere diesels worden tegen eind 2019 geweerd.

Noordrijn-Westfalen zegt rijverboden zoveel mogelijk te willen vermijden als ook op andere wijze de uitstoot van stikstofoxide door dieselvoertuigen onder de Europese limiet kan worden gehouden.