Daarmee zou het aantal verkeersslachtoffers door drankgebruik in Europa fors moeten worden teruggedrongen. Jaarlijks komen in de Europese Unie zo’n vijfduizend mensen om het leven doordat bestuurders met een slok op achter het stuur kruipen. Daarbij gaat het overigens zeker niet alleen om chauffeurs van bedrijfsvoertuigen. Ook personenauto’s spelen hierin een rol.

De ETSC denkt dat door het inbouwen van een alcoholslot in nieuwe voertuigen de verkeersveiligheid verbetert. Over personenauto’s wordt in dit verband niet gesproken. De raad voor transportveiligheid is een adviesorgaan van de Europese Commissie. Of deze het voorstel overneemt, is nog onduidelijk. Naar verwachting praten de Europese machthebbers dit voorjaar over maatregelen om het verkeer veiliger te maken.

De veiligheidsraad verwijst in zijn toelichting op het voorstel onder meer op Estland. Daar is het aantal drankgerelateerde verkeersdoden in tien jaar tijd met 90% teruggedrongen door strengere maatregelen. Zo is het aantal ademtesten verhoogd. Daarnaast zijn in de Baltische staat hogere straffen ingevoerd voor alcoholgebruik achter het stuur.