Het landvervoer in Nederland neemt dit jaar toe met 3,3%. In het wegvervoer zal de groei 3,8% bedragen.


Dat is de prognose van onderzoeksbureau Panteia in de jongste ‘Kortetermijnvoorspeller’ (KTV). De KTV kijkt twaalf maanden vooruit en wordt elk kwartaal opgesteld.

Hoewel de Europese economische groei iets lijkt te dalen, ziet Panteia voor Nederland een aanhoudende ‘brede’ groei bij zowel bedrijven als huishoudens. De wereldhandel neemt toe evenals de overheidsbestedingen.

De Europese groei staat iets onder druk, vooral doordat de conjunctuur in het Verenigd Koninkrijk afneemt als gevolg van de aanstaande uittreding uit de Europese Unie.

Het Nederlandse wegvervoer mag volgens Panteia in 2018 de sterkste groei verwachten: 3,8%. Vooral het vervoer van bouwmaterialen, chemische producten en containers zitten in de lift.

Deze bedrijfstak krijgt in de komende kabinetsperiode in Nederland nog geen kilometerheffing voor de kiezen, wat een relatief kostenvoordeel oplevert ten opzichte van binnenvaart en spoorvervoer. Daar staat tegenover dat het chauffeurstekort blijft oplopen.

Voor de binnenvaart voorziet Panteia dit jaar een groei van 2,3% en voor het spoorvervoer een groei van 2,8%. Panteia denkt dat de binnenvaart dit jaar met minder congestie te maken krijgt in de havens van Rotterdam en Antwerpen.

Vorig jaar had de binnenvaart het moeilijk door de lage waterstanden aan het begin van 2017. Dit jaar zal vooral het bouwvervoer over de binnenwateren het goed blijven doen. Kansen voor de binnenvaart liggen er ook door het chauffeurstekort in het wegvervoer.

Het spoor mag rekenen op een ‘gematigde volumegroei’. De nasleep van de langdurige versperring van het spoor bij Rastatt, op de hoofdroute tussen Nederland en Noord-Italië, lijkt mee te vallen, zegt Panteia. Wel is voor het spoor een daling in het kolenvervoer te verwachten.