De online supermarkt Picnic wil de komende tijd flink uitbreiden. De komende jaren moeten vijf nieuwe distributiecentra worden gebouwd en maar liefst zeventig hubs worden gerealiseerd.


Dat zei Daniel Gebler onlangs. Hij is Chief Technology Officer van Picnic en sprak onlangs op een data-event over de ontwikkelingen bij de webretailer. De dc’s en de hubs moeten de verdere groei van Picnic faciliteren. Een eerste volgende stap is al gezet. De websuper breidt zijn verzorgingsgebied uit naar Amsterdam.

Het bedrijf is al geruime tijd actief in Utrecht en voegde daar enige tijd geleden Den Haag en Rotterdam aan toe. Nu is de vierde grote stad van Nederland aan de beurt. Daarbij wordt nog niet in de gehele hoofdstad bezorgd, maar vooralsnog uitsluitend in enkele wijken: Watergraafsmeer, Rivierenbuurt, de Pijp en Bijlmermeer. Dat schrijft Twinkle.

Andere opvallende vernieuwingen die het bedrijf wil doorvoeren, zijn onder meer het gebruik van drones in het eigen magazijn, het voorspellen van de bestellingen van klanten en het gebruik van zelfrijdende voertuigen. Bij dit laatste denkt Picnic niet aan rijden op de openbare weg, maar juist op het eigen terrein. Daar vindt tussen de 10 en 20% van de bewegingen plaats.

Ook heeft Picnic ontdekt dat het voorspellingen kan doen over de bestellingen van klanten. Negen op de tien herhaalkopers bestelt de volledige lijst van twaalf voorgeschotelde productsuggesties. Dat zou neerkomen op een nauwkeurigheid van 99% bij een enkel product.

Bezorging bij de klanten zou daardoor plaats kunnen vinden zonder dat deze iets heeft besteld. Toch is het bedrijf voorzichtig om deze dienst daadwerkelijk in te zetten. De vrees bestaat dat veel consumenten het eng vinden.