De nieuwe Duitse regeringscoalitie, feitelijk een voortzetting van de huidige, zal niet veel veranderen in het verkeers- en vervoersbeleid. De kilometerheffing voor vrachtauto’s wordt uitgebreid.


Er komt een nieuwe ‘Grosse Koalition’ van CDU, CSU en SPD, onder kanselier Angela Merkel, die haar vierde periode als regeringsleider van de bondsrepubliek ingaat. De onderhandelingen tussen de Union van CDU/CSU en de sociaaldemocratische SPD hebben voor Duitse begrippen lang geduurd.

Er namen ruim negentig onderhandelaars aan deel en het beraad mondde uit in een regeerakkoord van ongeveer tweehonderd pagina’s. Op transportgebied staat daar niet veel nieuws in. De trucktol (‘Maut’) wordt uitgebreid naar alle Bundesstrassen, maar daartoe had de huidige regering ook al besloten.

Er komt een nieuw rapport over de Maut-tarieven, die dan later dit jaar worden vastgesteld. De drie partijen willen verder een voortzetting van de strijd tegen sociale dumping in het wegvervoer. Daarvoor wordt de nieuwe detacheringsrichtlijn van de Europese Commissie afgewacht.

De nieuwe grote coalitie wil geen uitbreiding van de cabotage. Dat is wel strijdig met voorstellen van de Europese Commissie om de richtlijn op dit gebied te versoepelen. De coalitie is het wel eens over scherpere controles op cabotage als zodanig.

Verder zijn de drie partijen het eens over de toekomst van Deutsche Bahn. Het spoorbedrijf, ook eigenaar van logistiek dienstverlener DB Schenker, moet in staatshanden blijven en niet gedeeltelijk worden geprivatiseerd. Het coalitieakkoord moet nog worden voorgelegd aan de SPD. De ledenvergadering van die partij zal begin maart een oordeel vellen.