Diverse Belgische transportbedrijven hebben hun truckers verboden om te stoppen op snelwegparkings op de route naar Calais. Zo hopen ze minder problemen te hebben met transitmigranten.


‘De transportbedrijven moeten zelf hun onschuld bewijzen en kunnen in het Verenigd Koninkrijk hoge boetes oplopen als blijkt dat er transitmigranten meeliftten’, zegt Isabelle De Maegt van sectorfederatie Febetra. Ze vernam van verschillende bedrijven dat ze het stopverbod hadden opgelegd, maar durft geen aantal te noemen. Alvast H. Essers is een ervan. ‘Belgische chauffeurs rijden doorgaans kortere ritten dan buitenlanders en hoeven zelden te overnachten op een Belgische parking. Ze kunnen hun verplichte drie kwartier rust per 4,5 uur rijden eventueel nemen in de havenzone van Calais.’

Het parkingverbod geldt zowel ’s nachts als overdag. ‘De problemen met transitmigranten zijn recent geëscaleerd. Een koffiepauze of een sanitaire stop kunnen al voldoende zijn om een vrachtwagen binnen te dringen.’ De Maegt sluit niet uit dat het probleem zaal verschuiven naar bijvoorbeeld tankstations of meer landinwaartse parkings. We zien nu al dat het probleem verschuift van de E40 naar de Waalse as E42.”

‘België is een transitland’, onderstreept De Maegt. ‘De helft van de vrachtwagens op Belgische wegen dragen een buitenlandse nummerplaat.’ De kans is groot dat de problematiek zal verschuiven naar vrachtwagens met Oost-Europese nummerplaat. Volgens De Tijd zijn slecht betaalde vrachtwagenchauffeurs uit Oost-Europa immers weinig geneigd om gebruik te maken van de weinige beveiligde parkings in België, omdat ze het gebruik daarvan moeten betalen. Anderzijds dringt de transportsector al lang aan op de oprichting van meer beveiligde parkings met overnachtingsmogelijkheid.