Het Duitse plan om tolheffing voor personenwagens in te voeren, kost Nederlandse automobilisten jaarlijks tussen de 60 en 100 miljoen euro.


Dat blijkt uit onderzoek van minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur). Zoals verwacht sluit Nederland zich aan bij Oostenrijk dat bij het Europese Hof van Justitie een zaak heeft aangespannen tegen het Duitse plan.

Vooral de grensstreek zou worden getroffen. Van de kosten van de tol zou 40% voor rekening komen voor bewoners en bedrijven in deze streek. Uit het rapport komt verder naar voren dat de tolheffing ‘marginale tot zeer beperkte effecten’ zal hebben op de grensoverschrijdende mobiliteit.

Begin oktober gaf het kabinet al aan van plan te zijn zich bij de Oostenrijkers aan te sluiten, maar het wilde eerst de juridische onderbouwing van de zaak afwachten. Het vonnis laat zeker tot 2019 op zich wachten.

Volgens het kabinet is het Duitse plan strijdig met Europese regels. De tol zou discriminerend zijn. De Duitse automobilist wordt namelijk volledig gecompenseerd voor de tolheffing, de buitenlandse autorijder niet. Nederland heeft zich vanaf het begin verzet tegen het Duitse plan.

De Europese Commissie begon eerder een juridische procedure tegen de Duitse regering omdat een eerste tolplan discriminerend tegenover buitenlandse weggebruikers was. Maar nadat Berlijn het plan had aangepast, stopte de commissie die inbreukprocedure eerder dit jaar.