Het initiatief komt van zo’n twintig bedrijven en overheidsorganisaties, waaronder vervoerders Simon Loos en Peter Appel en de verladers Jumbo en Albert Heijn. Ook het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat heeft zich hierbij aangesloten. Zij willen autonome mobiliteit bevorderen in de komende jaren. Het doel van honderd konvooien per dag is geen harde afspraak, maar een voornemen. Dat schrijft het FD. Concrete invulling moet nog volgen.

De konvooien moeten gaan rijden vanaf de grote containerterminals op de Tweede Maasvlakte naar Antwerpen of Venlo; routes waar nu ook al veel wegritten plaatsvinden. Volgens SmartPort, een kennisinstituut voor de Rotterdamse haven dat ook betrokken is bij het initiatief, blijft 90% van de ritten die starten op de Maasvlakte binnen Nederland.

Het gaat in de plannen niet om volledig zelfstandig rijdende voertuigen, maar om truck platooning. Dit houdt in dat diverse vrachtwagens kort achter elkaar rijden, waarbij alleen de eerste wordt bestuurd door een chauffeur. De trucks erachter volgen de voorganger op de voet, gebruikmakend van moderne technieken zoals wifi en sensoren.

In de voertuigen is wel een chauffeur aanwezig, maar alleen in de eerste vrachtwagen heeft hij het stuur in handen. in de overige trucks zit de bestuurder er alleen voor situaties waarin de techniek niet voldoet. Deze vorm van mobiliteit moet zorgen voor veiliger vervoer en minder brandstofverbruik.