De totale CO2-uitstoot van personenauto’s en kleine vrachtwagens moet tussen 2021 en 2030 met 30% omlaag.


Dat staat in een voorstel van de Europese Commissie voor nieuwe Europese CO2-uitstootnormen voor die periode. Om het tempo erin te houden, verlangt de commissie dat de sector de uitstoot al in 2025 met 15% heeft teruggebracht.

Volgens EU-commissaris Maroš Šefčovič (Energieunie) zijn de maatregelen nodig om de in Parijs afgesproken klimaatdoelstellingen te kunnen halen. De EU heeft toegezegd de uitstoot van broeikasgassen in 2030 met minstens 40% te zullen reduceren ten opzichte van 1990. Het wegvervoer is verantwoordelijk voor 22% van de totale CO2-emissie.

Niet alleen moet de auto-industrie zorgen voor een milieuvriendelijkere vloot, ook andere vervoerssectoren moeten een inhaalslag maken. Voor welke technologieën zij kiezen laat de commissie aan de transportsectoren zelf over, maar het is volgens haar aannemelijk dat elektrisch rijden de toekomst heeft.

Brussel stelt daarom 800 miljoen euro beschikbaar om projecten te financieren die de infrastructuur voor schoner vervoer, zoals rijden op elektriciteit, verbeteren. Dat geld kan bijvoorbeeld worden gebruikt om het aantal oplaadstations uit te breiden.

Met het dieselschandaal nog vers in het geheugen, wil de commissie strikte controles op de naleving van de nieuwe emissie-regels en stelt zij boetes in het vooruitzicht.

Volgens critici gaan de voorstellen niet ver genoeg. De Europese Consumentenorganisatie BEUC betreurt het dat de commissie de auto-industrie niet een verplicht marktaandeel voor elektrische auto’s oplegt.