De vier finalisten zijn gekozen uit ruim zestig voorgedragen logistieke bedrijven. De trofee wordt jaarlijks toegekend aan de organisatie die zijn marketing het beste heeft georganiseerd. Gelet wordt daarbij op drie criteria: marketingstrategie, marketingcampagne en eindresultaten. Simon Loos gaf daaraan, volgens de jury, dit jaar de beste invulling.

De vier finalisten waren deze keer: Simon Loos, Maersk Line, PostNL Fulfilment en Mammoet Road Cargo.

Simon Loos hoopte de award te winnen als beloning voor hun ‘100 chauffeurs in 100 dagen’-actie. Krapte op de arbeidsmarkt noopte de onderneming tot een creatieve campagne om nieuwe chauffeurs te werven, waarbij ook Facebook, uitingen op vrachtwagens en lokale media werden ingezet. Uiteindelijk leverde de marketing 182 chauffeurs op.

PostNL Fulfilment startte hun te beoordelen campagne tijdens een, voor de organisatie, lastige periode. Door het vertrek van twee grote klanten kampte de divisie plotseling met overcapaciteit . Overwogen werd zelfs te stoppen met de activiteiten in dit segment. De marketingcampagne richtte zich op de vele kleinere webshops in Nederland en België, die minder dan 100.000 pakketten per jaar doen. Resultaat: 220% meer klanten, 200% meer pakketten en een forse omzetstijging. De actie luisterde naar de naam: ‘Het snelst van @ naar B’.

Maersk Line ageert in een relatief traditionele markt. ‘We wilden het boeken van een container net zo makkelijk maken als het boeken van een vliegticket’, verwoordde Niek Minderhoud de campagnestrategie tijdens zijn pitch. Dit vooral, omdat het voor klanten nu vaak niet eenvoudig is de verschillende rederijen te onderscheiden, anders dan puur op prijs. ‘We wilden door middel van een online campagne ook de klanttevredenheid en de loyaliteit vergroten.’ Opvallend was ook, dat Maersk Line trainingen gaf aan de doelgroep.

Bijzonder was ook de inzending van Mammoet Road Cargo. Een divisie zonder marketingafdeling, zonder marketingbudget. Met de doelstelling meer activiteiten te kunnen verzorgen met bestaande klanten, maar bij minimale financiële middelen, begon de onderneming een actie waarbij chauffeurs hun (bijzondere) zware lading fotografeerden. Dit werd online gedeeld, waarbij de beelden het verhaal van Mammoet vertelden. De chauffeurs werden gestimuleerd deel te nemen, doordat er taarten te verdienen waren voor de mooiste foto’s.

Vandaag pitchten deze finalisten hun case tijdens het evenement in Utrecht. De jury, wier oordeel voor 80% het resultaat bepaalde, bestond naast Michel Schuuring (NT, voorzitter) uit Branko Schuurman (DHL), Lisette van der Pijl (Port-able) en Jaap Toorenaar (ARA). Het oordeel van de 120 aanwezige congresdeelnemers vulde de overige 20% in.

De jury was van oordeel dat Simon Loos de award dit jaar verdient, omdat ‘de onderneming erin slaagt van werving en selectie bijna een evenement te maken’ zoals het juryrapport vermeldt. ‘100 chauffeurs in 100 dagen maakt van alle betrokkenen ambassadeurs van het bedrijf.’

De winnaar van de NT Marketing Trofee mag zich één jaar lang de beste marketingorganisatie in de transport & logistiek noemen. Aan de prijs is een marketingcampagne verbonden ter waarde van € 5.000,-, ter besteding aan uitingen in de media van Nieuwsblad Transport.

De prijsuitreiking tijdens het Logistiek Marketing Event 2017