De nieuwe terminal wordt geëxploiteerd door hun gezamenlijke bedrijf Intermodal Vest. Er zal gebruik van worden gemaakt door een aantal diensten die P&O en Transmec samen uitvoeren tussen het westen en het oosten van Europa.

Zo’n dienst is bijvoorbeeld die tussen België en Roemenië, waarmee twee jaar geleden is begonnen. Tussen Oostende en Oradea zijn er nu drie vertrekken per week in beide richtingen. Tussen Oradea en het Noord-Italiaanse Piacenza rijden in beide richtingen twee treinen per week.

De dienst tussen Oostende en Roemenië maakte voorheen gebruik van een terminal in het Roemeense Curtici, maar kan nu dus ‘verhuizen’ naar Oradea. Bij beide diensten wordt materieel van P&O en Transmec gezamenlijk ingezet. Het betreft vijfhonderde Huckepack-trailers en 2.500 containers. De twee bedrijven hebben een kantorennet in Europa van vijftig vestigingen.

De nieuwe terminal, die de gehele week, ook in het weekeinde en ’s nachts open is, kan ook gevaarlijke stoffen behandelen. Hij ligt dicht bij de ringweg rond Oradea en biedt daarmee snelle toegang tot het Roemeense achterland, naar de Balkan, Oekraïne, Moldavië, Bulgarije en Turkije.

P&O en Transmec werken al sinds de vroege jaren tachtig van de vorige eeuw samen. Transmed werd toen de Italiaanse agent van diensten van P&O Ferrymasters in de corridor tussen de Britse eilanden en Italië. In 2014 begonnen de twee een gezamenlijke intermodale dienst tussen Zeebrugge en Roemenië.

De terminal in Oradea is een bestaande terminal die de twee partners in april van dit jaar samen aankochten. Sindsdien is de terminal grondig aangepast en van nieuw materieel voorzien.