Het Zwitserse intermodale spoorbedrijf kampte ook met de sterke frank in vergelijking met de euro. Hupac rekent immers meestal af, maar betaalt een flink deel van de kosten in dure franken. De winst daalde daardoor vorig jaar bijna 20% naar 6,1 miljoen Zwitserse Frank.

Een ander effect van die dure Zwitserse munt is dat deze de export van de Zwitsers drukt. De frank speelt Hupac al enige jaren parten. Verder laat ook de vervoersgroei al jaren te wensen over. Het spoorvervoer heeft in Zwitserland zelfs marktaandeel ingeboet tegenover het wegvervoer. Dat heeft ook te maken met de huidige lage dieselprijs.

Hupac denkt de komende jaren weer marktaandeel te kunnen winnen als straks de Gotthard-basisspoortunnel opengaat. De komende jaren, tot 2020, moeten dan nog aanvullende maatregelen worden genomen, zoals aanpassing van het hele spoor tussen Zuid-Duitsland en het noorden van Italië aan het 4-meterprofiel van steeds meer trailers en wissellaadbakken.

Zelf steekt Hupac de komende vijf jaar 280 miljoen frank in informatietechnologie, rollend materieel en terminals. Om nieuwe klanten voor het spoor te winnen, kijkt het bedrijf ver buiten Europa. Zo werd begin dit jaar een eigen kantoor in Sjanghai geopend.