Daar stond een groei van 6% tegenover in het niet-Alpine spoorvervoer, tot een totaal van bijna 242.000 zendingen. Dat was te danken aan enkele nieuwe diensten, onder meer tussen de Benelux en het noorden van Italië.

In het vervoer door Zwitserland was er een daling van 0,6% naar bijna 378.000 eenheden. Het vervoer door Oostenrijk daalde zelfs bijna 20%, tot een kleine 39.000 zendingen, wat vooral kwam doordat een dienst over de Brenner moest worden stilgelegd. Het alpine vervoer door Frankrijk kromp bijna 9%. Op alle trajecten door de Alpen kwam Hupac tijdelijke verstoringen op het spoor tegen.

De Zwitserse aanbieder van spoorvervoer voor laadeenheden die ook op de weg worden gebruikt nam vorig jaar een aantal nieuwe diensten in het rooster op. Zo kwam er een dienst voor megatrailers tussen Zeebrugge en Novara, met drie vertrekken per week in beide richtingen.

Tussen Venlo en Busto Arsizio biedt Hupac nu vijf shuttlediensten per week in beide richtingen. Het is voor het eerst dat Hupac Nederlands Limburg direct in zijn schema opneemt.

In Busto Arsizio werd de aansluitende verbinding met het Zuid-Italiaanse Bari aantrekkelijker gemaakt voor de klanten. Dat gebeurde in samenwerking met de Italiaanse operator Cemat.

In Polen werd de terminal Kutno bij Warschau de draaischijf van Hupac in het oost-westvervoer over het spoor. Het bedrijf biedt verbindingen tussen Antwerpen, Ludwigshafen en Schwarzheide en Polen. In mei vorig jaar begon Hupac ook een shuttleverbinding tussen Schwarzheide en bestemmingen in het zuiden van Polen.

Nieuw is de shuttletrein tussen Duisburg en Polen, die Hupac laat rijden in samenwerking met Kombiverkehr en het Poolse PCC. In Polen kunnen zendingen twee keer per week op de trein worden gezet naar Moskou, Centraal Azië en het Verre Oosten.

Voor dit jaar verwacht Hupac dat het ladingaanbod stabiel zal blijven. Een onzekere factor is de dieselprijs. Als deze laag blijft, is dat in het voordeel van het wegvervoer. Dat zal laadeenheden dan minder snel op de trein zetten. Ook in verhouding met de euro dure frank beïnvloedt de concurrentiepositie van de Zwitserse spooroperator ongunstig.

Hupac ziet verlangend uit naar de ingebruikneming van de Gotthard-basistunnel, eind dit jaar. Deze tunnel maakt vervoer van goederen met langere en zwaardere treinen mogelijk. Bovendien is de tunnel geheel ingericht op het vervoer van trailers met het 4-meterprofiel.