Dat vindt Transport en Logistiek Nederland (TLN). Volgens de organisatie begint de bevoorrading van delen van Engeland met bijvoorbeeld verswaren in gevaar te komen als gevolg van het vluchtelingenvraagstuk bij de Franse ferryhaven.

TLN stelt dat wegvervoerders nu al lading zouden weigeren ‘omdat ze niet kunnen voldoen aan de leveringstijden die opdrachtgevers eisen’. Bovendien kunnen bedrijven de investering in de veiligheid van chauffeurs en lading niet doorberekenen aan de klant, zegt de organisatie.

Er zou in Calais een ‘fast lane’ moeten komen voor chauffeurs, vracht en vrachtauto’s die aan de zware beveiligingseisen van de UK Border Force, de Britse douane, voldoen. Om aan die eisen te voldoen moeten bedrijven fors investeren, niet alleen in de beveiliging van voertuigen, maar ook in de training van chauffeurs in het uitvoeren van inspectie- en veiligheidsprocedures.

Volgens TLN hebben veel vervoerders geen goede alternatieven voor de spoordienst tussen Calais en Dover, die per uur vijf vertrekken biedt. De overtocht met de trein duurt maar drie kwartier, terwijl een ferry uit bijvoorbeeld Duinkerken daar zeker twee uur over doet.