De top van het bedrijf, in de persoon van Guillaume Pepy, bestuursvoorzitter van SNCF, en Alain Picard, algemeen directeur van de logistieke divisie Geodis, hebben dit in een interview met de Verkehrsrundschau laten weten. Ze willen dat Modalohr, een Franse vinding, uiteindelijk in heel Europa wordt toegepast. Dan kunnen ook zogeheten ‘niet-kraanbare’ opleggers gemakkelijker met het spoor worden vervoerd.

Hun uitspraak is pikant, omdat Modalohr in het Duitse CargoBeamer een geduchte concurrent heeft. Ook CargoBeamer wil een netwerk van Europese overslagcentra voor lading van en op het spoor ontwikkelen, waarbij van een horizontale overslagtechniek gebruik wordt gemaakt. CargoBeamer mikt daarmee op de Franse markt, met een terminal in Calais.

Pepy en Picard willen met Geodis en spooroperator Captrain nog nadrukkelijker de Duitse markt betreden. Captrain is nu al de grootste spoorvervoeraanbieder na Deutsche Bahn/DB Schenker. ‘Duitsland speelt door zijn economische betekenis een enorme rol voor SNCF’, zegt Pepy. Door groei in Duitsland wil de SNCF-topman de eigen goederendochter op het spoor, Fret SNCF, uit de verliezen helpen.

Dit bedrijf leed de laatste jaren forse verliezen, al wist SNCF die stapsgewijs wel terug te brengen tot 120 miljoen euro vorig jaar. Picard denkt dat het bedrijf in 2017 of 2018 weer in de zwarte cijfers kan terugkeren. Voor de hele goederenlogistieke tak van SNCF hanteert Picard een groeidoelstelling van 20% tussen 2014 en 2020. Die groei moet onder meer op de Duitse markt worden behaald.