TLN hoopt dat Dijkhoff ook internationaal kan bereiken dat de autoriteiten nu echt gaan optreden tegen het toenemende probleem van illegalen rond de Franse ferryhaven, die trachten in vrachtauto’s als verstekeling de overtocht naar Engeland te maken. Er moet volgens TLN Europees beleid komen, in plaats van dat landen het probleem op elkaar afschuiven.

Volgens TLN zijn steeds meer chauffeurs ‘bang’ om naar Calais te rijden en vandaar de veerboot of trein naar Engeland te nemen. Ze doen er volgens de organisatie alles aan om hun laadruimte gesloten te houden en illegalen van hun voertuig te weren. Maar de laatsten ‘hebben niets te verliezen’ en treden steeds gewelddadiger op.

Al in België worden vrachtauto’s belaagd door groepjes vluchtelingen die zich ophouden op snelwegen en parkeerplaatsen. Belgische havens waar de oversteek naar de Britse eilanden kan worden gemaakt, beginnen met hetzelfde probleem te worden geconfronteerd als Calais.

TLN spreekt van een onwerkbare situatie. Chauffeurs en hun werkgevers hangen hoge boetes boven het hoofd, verder is er vertragingsschade, alsmede schade aan lading en voertuig. De organisatie signaleert ook dat vervoerders orders mislopen.