De bezorgers zullen met een snelheid van zo’n 70 kilometer per uur van De Meern naar Den Haag rijden. ‘De chauffeurs kunnen nauwelijks rondkomen van de vergoedingen die ze krijgen van de pakketbedrijven, zegt Reinier Stroo, vakbondsbestuurder FNV Transport en Logistiek. De vakbond wil dat minister Lodewijk Asscher van Sociale Zaken en Werkgelegenheid maatregelen neemt tegen de uitwassen in de sector. Daarom krijgt de bewindsman vandaag een ‘pakje verantwoordelijkheid’ aangeboden.

Volgens Stroo zijn er in de sector met Bol.com, Coolblue, Zalando en Wehkamp relatief weinig grote opdrachtgevers en zou er ‘in theorie sprake moeten zijn van een gezonde markt’. Toch hanteren pakketbedrijven als DPD, PostNL en GLS vergoedingen waar de pakketbezorgers ‘amper of niet van kunnen leven’, zegt hij.

Het grote probleem is naast de onderbetaling dat de koeriers niet vrij zijn te onderhandelen over hun tarief, zegt Maurice Jacobs van de vereniging van onderaannemers SubcoPartners. Ook mogen ze vaak maar voor een pakketbedrijf tegelijk werken en zijn ze gebonden aan allerlei eisen over kleding, bestelbus, logo en de route die ze moeten rijden. Ruimte voor eigen acquisitie is er niet, aldus Jacobs.

‘De koeriers voelen zich helemaal geen zelfstandige. Een échte zelfstandige kan vrij onderhandelen over zijn tarief en is zelfs verplicht meerdere opdrachtgevers te hebben. Er is dus sprake van schijnzelfstandigheid, waarbij de koeriers alle investeringen doen en alle risico’s dragen. Daar moet een einde aan komen.’
Met de actie van de pakketbezorgers maandag komt een einde aan ‘De week van het onzekere werk’, die vandaag wordt beëindigd.