De tol geldt op autosnelwegen en Bundesstrassen en moet door zowel Duitse als buitenlandse weggebruikers worden betaald. Duitse automobilisten krijgen tegelijk een evenredige verlaging van hun wegenbelasting om te voorkomen dat ze door de tol meer voor hun weggebruik gaan betalen.

Tegen de wetsvoorstellen van verkeersminister Alexander Dobrindt en minister van financiën Wolfgang Schäuble bestaat weerstand in Brussel. Volgens de nieuwe Europese Transportcommissaris, Violeta Bulc, is de tol discriminerend voor buitenlandse weggebruikers omdat Duitse weggebruikers compensatie krijgen.

Dobrindt heeft zijn wetsontwerp op één punt moeten aanpassen. Oorspronkelijk was het de bedoeling dat kentekens van auto’s die voor het vignet – feitelijk het kenteken zelf – worden aangemeld meer dan een jaar na aanvrage zouden worden bewaard. Deze gegevens moeten nu vrijwel meteen worden vernietigd.

Nu moet de Bondsdag zich over de wetsvoorstellen uitspreken. Stemt die in meerderheid in, dan kan het vignet per begin 2016 worden ingevoerd. Dobrindt verwacht een half miljard euro per jaar als opbrengst.