In 2010 werd op het spoorgoederenvervoer nog 450 miljoen euro toegelegd. Volgend jaar zal het resultaat opnieuw verbeteren, zegt Alain Picard, directeur-generaal van SNCF Geodis, tegenover de zakenkrant Les Echos. Fret SNCF, de spoorgoederenvervoerder van de Franse spoorwegen, is een dochterbedrijf van SNCF Geodis.

Het goederenvervoer over het Franse spoor heeft enorm te lijden gehad onder de economische crisis. Tegenover de vaste kosten, waarin niet zomaar kon worden gesneden, stonden afnemende inkomsten.

SNCF heeft deze activiteit de laatste jaren gereorganiseerd, onder meer door de productiviteit te verhogen. Dat leidde aanvankelijk tot een inkrimping. Maar voor volgend jaar voorziet Picard weer groei.

SNCF Geodis, onlangs omgedoopt tot SNCF Logistics, omvat behalve het spoorvervoer onder meer het wegtransport, de expeditie en de logistieke dienstverlening onder de naam Geodis. Bij Geodis zijn de resultaten de laatste jaren flink verbeterd. Werd in 2010 een operationeel resultaat van vrijwel 0 euro behaald, voor dit jaar rekent Picard op een resultaat van 400 miljoen euro.

Geodis nam afscheid van zijn expres- en pakketbedrijf in Italië, dat tien jaar lang verliezen van 8 tot 10 miljoen euro per jaar leed. Een sterke groeier was de expeditie, terwijl bij andere activiteiten, zoals het spoor- en ook het wegvervoer de nadruk werd gelegd op verbetering van de productiviteit.

In het wegvervoer zit nog steeds niet veel herstel, zegt Picard. Tussen 2007 en 2012 liet het wegvervoer in Frankrijk een krimp zien van 18%. Er is nog altijd overcapaciteit en klanten besteden hun vervoer aanhoudend opnieuw aan met als enige eis een verlaging van de transportprijs, aldus de SNCF Geodis-topman in Les Echos.