De Allianz wijst erop dat ook na de bondsdagsverkiezingen van komende zondag het onderwerp ‘ecocombi’ op de politieke agenda zal blijven. Zo zal er uitspraak moeten worden gedaan in klachten die door onder meer de oppositionele SPD en Bundnis90/Die Grünen zijn ingediend tegen het feit dat tot de proef met de langere vrachtautocombinatie is besloten zonder raadpleging van de Bundesrat, de Duitse ‘senaat’, waarin de deelstaten zijn vertegenwoordigd.

Ook drie deelstaten hebben daartegen een zaak aanhangig gemaakt bij het Bundesverfassungsgericht, die klachten over vermeende schending van de Duitse grondwet behandelt. Dat zijn Baden-Württemberg, Sleeswijk-Holstein en Bremen. De drie vinden het ongrondwettig dat de proef, die begin vorig jaar van start ging, is gebaseerd op een ministeriële verordening die het voertuigen die de feitelijk toegestane maximale afmetingen overschrijden, bij wijze van uitzondering toch tot de weg toelaten. In de loop van dit jaar wordt over hun klachten een uitspraak verwacht.

Volgens directeur Dirk Flege van de Allianz, overigens een fel tegenstander van ecocombi’s, heeft de liberale FDP straks een politieke sleutelfunctie. Deze partij dreigt de kiesdrempel van 5% niet te halen, of in elk geval zoveel zetels te verliezen dat CDU en CSU er geen werkbare coalitie meer mee kunnen vormen. De FDP was, zegt Flege tegenover de VerkehrsRundschau, binnen de huidige coalitie onder bondskanselier Angela Merkel de belangrijkste voorvechter van toelating van ecocombi’s tot de Duitse wegen.

Zou bondskanselier Merkel straks worden gedwongen een ‘grote coalitie’ aan te gaan met de SPD, of zou de laatste partij alsnog een linkse meerderheid in één coalitie weten te verenigen, dan is volgens Flege het lot van de ‘Gigaliner’, zoals de ecocombi in Duitsland ook wel wordt genoemd, bezegeld.