Bij die dienst, die de Duitse ‘natte’ infrastructuur beheert en onder meer zorgt voor de bediening van bruggen en sluizen, staan zo’n drieduizend van de twaalfduizend arbeidsplaatsen op het spel.

Vakbond Verdi organiseert deze week weer op tal van plaatsen stakingen van brug- en sluiswachters. De bond had ook het verkeer door de Rendsburger Kanaltunnel met ingang van vandaag, woensdag, onmogelijk willen maken, maar ziet daar nu van af onder zware politieke druk in Noord-Duitsland.

Eén van de twee buizen van de tunnel is al gesloten voor alle verkeer wegens inspectie- en onderhoudswerkzaamheden. Bij de andere buis staan dagelijks lange files.

Die worden veroorzaakt doordat vrachtverkeer zwaarder dan 7,5 ton geen gebruik meer mag maken van de nabij gelegen Rader Hochbrücke. Een pijler van die brug over het Kieler Kanaal is zo gammel dat alleen licht verkeer de brug nog over mag.

De bond hield gisteren een ledenvergadering. Daarop stelde vakbondsbestuurder Jochen Penke: ‘We kunnen de burgers en ook het zware vrachtverkeer van en naar Scandinavië er niet voor laten bloeden dat de Beierse verkeersminister in het arbeidsconflict geen beweging brengt.’

Penke doelde daarmee op bondsverkeersminister Peter Ramsauer, met wie Verdi het aan de stok heeft over dreigende ontslagen bij de water- en scheepvaartdienst. Penke wil dat Ramsauer zo snel mogelijk met de bond gaat onderhandelen.

Van politieke zijde was in Sleeswijk-Holstein de afgelopen dagen zware druk op de bond uitgeoefend om van de lamlegging van de resterende tunnelbuis bij Rendsburg af te zien. Als de actie was doorgegaan had het vrachtverkeer in de noordelijkste deelstaat van Duitsland nog verder moeten omrijden op weg naar of terugkomend uit Scandinavië.