De opties daarbij zijn een management buy-out of een verkoop van de activiteiten aan een derde partij. Een faillissement sluit Schaink nagenoeg uit. ‘Het is onze bedoeling om de activiteiten voort te zetten. De toekomstperspectieven voor het bedrijf zijn goed.’

Rutges was lange tijd met Jan de Rijk de marktleider in het Nederlandse luchtvrachttrucking. Het bedrijf werd in 2009 door Wim Bosman verkocht aan de Luxemburgse Wallenborn Group. Klanten zijn onder meer KLM Cargo en UPS.

Volgens Schaink moet de achtergrond voor de surseance-aanvraag gezocht worden ‘in een verschil van opvatting’ over de te volgen koers tussen de Nederlandse directie en de Luxemburgse moederholding. Met de aanvraag heeft de directie van Rutges Cargo ‘een noodsignaal’ willen uitzenden naar Luxemburg en de crediteuren, aldus de curator. ‘Ze hebben willen zeggen dat het zo niet langer kan.’

De curator zal allereerst het gesprek met de Wallenborn Group aangaan om de ‘ruis’ weg te nemen die er tussen de opvattingen in Nederland en Luxemburg zit. ‘Ik wil allereerst duidelijkheid hebben waar de moeder staat. Vervolgens zal er een oplossing moeten komen waarbij er nieuw geld moeten worden aangetrokken.’

In welke vorm dit gaat gebeuren, kan Schaink nog niet zeggen, maar het verbreken van de banden met de Wallenborn Group sluit hij niet uit.

Bij Rutges Cargo werken rond de tachtig tot negentig mensen. Het transportbedrijf dat naast luchtvrachttrucking ook over een divisie beveiligd goederenvervoer beschikt, is goed voor een jaarlijkse omzet van zestien miljoen euro, aldus de curator. Over de schulden van het bedrijf kan Schaink nog weinig zeggen dan dat de boeken van Rutges Cargo een negatief werkkapitaal laten zien.

Een crediteurenvergadering staat gepland voor 30 januari van het volgend jaar.