CDA en VVD zijn niet blij met de keuze. “Dit moeten we bespreken in plaats van de hete aardappel vooruit te schuiven”, vindt CDA-Kamerlid Sander de Rouwe. “Dit is iets wat we absoluut niet willen”, benadrukt VVD-Kamerlid Charlie Aptroot.

Hij toont zich verbaasd over het standpunt van de PVV, die tot nog toe altijd voorstander van het aanleggen van de Blankenburgtunnel om de files rond Rotterdam te verminderen. ,,Die hebben nog iets uit te leggen in de regio”, zegt Aptroot. PVV’er Leon de Jong pleit nu eerst voor een studie naar het hele gebied, alvorens een keuze te maken.

De afgelopen maanden was er veel discussie over het aanleggen van een tunnel bij Rotterdam. Minister Melanie Schultz van Haegen (Infrastructuur) koos voor de Blankenburgtunnel, die tussen Vlaardingen en Maassluis moest komen, in plaats van voor de Oranjetunnel, die nog westelijker op de kaart stond ingetekend.

Ze werd door het CDA aan een meerderheid in de Kamer geholpen. Die partij had altijd een voorkeur voor de Oranjetunnel, maar veranderde van positie op voorwaarde dat de Blankenburgtunnel deels overdekt zou worden.

Het controversiële verklaren van de Blankenburgtunnel werd gesteund door de PVV, tot woede van CDA en VVD. Voor de val van het kabinet steunde de PVV het besluit om de tunnel aan te leggen. De partij wil nu eerst meer onderzoek.

Over de geplande aanleg van de A16/A13 bij Rotterdam werd besloten om de minister een brief te sturen waarin haar wordt gevraagd geen onomkeerbare stappen te zeten. Alle andere infrastructurele projecten mogen wat de Kamer betreft doorgaan.

Bij de spooronderwerpen werd het Programma Hoogfrequent spoor controversieel verklaard, met name vanwege de toename van het goederenvervoer door Oost-Nederland. Daartegen is in de regio veel verzet.

Ook het permanent maken van de Crisis- en Herstelwet wordt aan een volgende regering en Tweede Kamer overgelaten.

Lees hier de reactie van Wim van Sluis (Deltalinqs)