Zij gaven deze week het startschot voor Green Freight Europe (GFE) en willen met het initiatief opnieuw aandacht vragen voor een groener wegtransport in de EU en meer daadkracht van de sector.

Het nieuwe milieuprogramma biedt bedrijven een platform om de CO2 -emissies van hun wegtransport te verminderen. De emissies worden berekend en gecontroleerd via een centrale database. Verder kunnen verladers verschillende vervoerders met elkaar vergelijken aan de hand van hun milieuprestaties. Dit stelt inkoopmanagers in staat de ‘carbon footprint’ van hun producten beter te bepalen en meer groen transport in te kopen.

Vervoerders plukken volgens verladersorganisatie EVO de vruchten van het programma. Zo wordt er bijvoorbeeld een certificeringssysteem ontwikkeld van groene wegvervoerders.

DHL is een van de prominente vervoerders van GFE. Volgens directeur Björn Hannappel en topman Frank Appel van de Duitse logistieke multinational onderkennen beslissers, beleidsmakers en het bedrijfsleven steeds meer de noodzaak om meer inzicht te krijgen in de emissies van wegtransport. Door die kennis kan de uitstoot pas echt sterk worden verminderd, vinden zij. Appel wijst er tevens op dat de wegvervoerders de milieuinspanning ook direct terug zien in de portemonnee. “Minder emissies betekent minder brandstof en dus lagere kosten.”

Jan-Derck van Karnebeek, regio- president van Heineken, onderstreept het belang van GFE voor zijn logistiek managers. “We beschikken dan over de instrumenten om transport echt duurzaam in te kopen.”