Volgens de MAN topman Pachta-Reyhofen heeft Rusland een hoog groeipotentieel en zal dat land een centrale rol spelen in de internationaliseringsstrategie van MAN. “Als lokale fabrikant zullen we ons in een ideale positie bevinden om te profiteren van de stijgende vraag naar West-Europese bedrijfsvoertuigen”, zei hij na het ondertekenen van het akkoord.

MAN zal de productielijn waarschijnlijk oprichten in bestaande panden, wat lange opbouw- en inrichtingstijd zal besparen. De constructeur verwacht dat reeds vanaf 2012 een kwart van de verkochte trucks in Rusland lokaal geproduceerd zal worden.

In het verleden wist MAN een meer dan gemiddeld aandeel te verwerven van de groei op de Russische markt. Er zijn al meer dan 45.000 voertuigen van dat merk in Rusland geregistreerd. De constructeur uit München zou nu marktleider zijn voor geïmporteerde vrachtwagens en bussen, met een marktaandeel van meer dan 30% voor de trucks en meer dan 50% voor de intercity bussen en autocars. Momenteel worden de trucks geïmporteerd vanuit Europa. Afhankelijk van het type komen ze uit de fabrieken in Polen en Duitsland.

In de jaren negentig had MAN een joint-venture in Belarus met de lokale truckbouwer MAN. Die produceerde vrachtwagens gebaseerd op de voorgangers van de TG-reeks van MAN, zoals de F2000. Dit initiatief kwam echter nooit van de grond en zo’n tien jaar geleden zette MAN een punt achter die onderneming. Toch blijven de Witrussen MAZ-MAN Trucks produceren, volgens onze informatie in zeer beperkte aantallen en op basis van onderdelen die ze in China zouden kopen.