De Franse regering heeft een cassatieverzoek ingediend bij de Raad van State om de beslissing van een administratieve rechtbank ongedaan te maken. Die had medio maart de toewijzing van de exploitatie van de tolheffing aan een consortium rond Autostrade nietig verklaard. Dat consortium bestaat, naast de Italiaanse snelwegenuitbater, uit SNCF, Thalès, SFR en Steria.

De rechtbank oordeelde toen dat er een belangenconflict bestaat, omdat de Franse overheid bij de uitbouw van het project een beroep had gedaan op Rapp Trans, terwijl Autostrade in het verleden meermaals commerciële banden heeft gehad met deze Zwitserse consultant. De rechtbank heeft de Franse Staat verboden om het concessiecontract met het consortium te ondertekenen. Hierdoor kunnen de voorziene introductiedata (2012 voor een eerste proef in de Elzas en een volledige roll-out in 2013) niet worden gehaald.

De Franse staatssecretaris Thierry Mariani heeft nu aangekondigd dat er een cassatieverzoek is ingediend. Hij wil dat de introductiekalender zo weinig mogelijk wordt vertraagd. De ‘éco-taxe PL’ moet immers jaarlijks bruto 1,2 miljard euro opbrengen, waarvan circa 800 miljoen netto moet gaan naar het Franse infrastructuuragentschap AFITF.