Het bedrijf heeft vorig jaar al driekwart van de pensioenen bij Aegon ondergebracht en wil nu de oudedagsvoorziening van de resterende 110 werknemers, de chauffeurs, daar ook onder brengen. Het bedrijf heeft twee maanden geleden dispensatie aangevraagd van de verplichting om de pensioenverzekering bij het bedrijfstakfonds onder te brengen.

Volgens Meulenkamp probeert het fonds onder de wettelijke regeling uit te komen, die dat toestaat. ‘Wettelijke termijnen worden overschreden, er worden ten onrechte rekeningen gestuurd en data worden niet verstrekt. ‘Hij heeft de publiciteit gezocht ‘omdat het niet zo kan zijn dat het fondsbestuur bepaalt hoe de wet moet worden uitgevoerd’.

Hij zegt er niet op uit te zijn om een bom onder het bedrijfstakfonds te leggen: ‘Wij willen gewoon onze eigen belangen behartigen. Als je op deze manier een paar ton kan besparen, ben je gek als je het niet doet’. Hij wijst erop dat het aantal medewerkers van Den Hartogh in het niet valt bij de totaalcijfers van het fonds. Dat telt 184.000 premie betalende werknemers, 46.000 gepensioneerden en 8900 aangesloten bedrijven.

Bestuurslid Huub van den Dungen, die namens FNV Bondgenoten in het Pensioensfonds Vervoer zit, wil het verhaal graag nuanceren. Hij wijst er op dat voorlopig slechts transporteur Den Hartogh een procedure is begonnen om uit het fonds te stappen. ‘De overige vier vervoerders hebben informatie aangevraagd, waarbij er twee hebben aangegeven eventueel verder te gaan met een procedure.’

Van Dungen wijst er verder op dat het pensioenfonds de initiatieven van de wegvervoerders ‘betreurt’, maar zeker niet zal tegenwerken. ‘Wat wij vooral voor waarschuwen is dat de transporteurs een beslissing nemen op basis van alle feiten. Wij denken dat wij als Pensioenfonds Vervoer goede argumenten hebben en een goede verzekering tegen acceptabele kosten. Daar staan wij nog steeds voor. Wat wij nu zien, is dat een aantal particuliere verzekeraars aan het stunten zijn met lage premies en proberen een aantal wegvervoerders over te halen uit het pensioenfonds te stappen. Waar wij de bedrijven nu voor waarschuwen is dat er aan die overstap grote risico’s zitten, want uiteindelijk zullen die verzekeraars als Aegon en ASR ook de premies verhogen. Daarom zeggen wij tegen die bedrijven kijk naar het gehele plaatje. Vraag garanties en als je dan nog steeds vindt dat de overstap de moeite waard, is zullen wij dat zeker niet tegenwerken. Ook wij weten dat het de rendement in het wegvervoer bijzonder laag is en dat personeelsafdelingen zoeken naar lagere kosten. Maar zij moeten zich goed realiseren dat zij bij een overstap naar een particuliere verzekeraar misschien op de koste termijn kosten besparen maar uiteindelijk over enkele jaren de rekening krijgen gepresenteerd’, aldus Van Dungen.

Vorig jaar bleek dat het rendement van het Pensioenfonds Vervoer over de afgelopen vijf jaar onder het marktgemiddelde zit. Het fonds heeft zo’n negen miljard euro aan beleggingen, die tot begin vorig jaar beheerd werden door de Amerikaanse zakenbank Goldman Sachs. Die werd bijna een jaar geleden abrupt aan de kant gezet.