Volgens de krant Le Parisien zijn de diefstallen het werk van georganiseerde bendes die zeer goed ingelicht en uitgerust zijn. De modus operandi van de dieven, die in ware commandostijl en vaak zeer driest te werk gaan, laat vermoeden dat het om Oost-Europeanen gaat. De daders breken de dop van de brandstoftank of forceren met zwaar materiaal het slot van de dop. Ze hevelen de brandstof met behulp van een elektrische pomp over in tanks op een vrachtwagen die ernaast opgesteld wordt.

Volgens het parket van Nice lopen tegenwoordig tien klachten per week binnen.

Een vervoerder uit Carros (Alpes Maritimes) werd het slachtoffer van een dieseldiefstal op zijn bedrijfsterrein: dieven forceerden de toegangspoort en gingen aan de haal met 3.000 liter brandstof uit vijf tanks. De dieven slaan ook toe op minder drukke parkings en aarzelen niet om de chauffeur te bedreigen als deze zich in de cabine bevindt. Volgens de vrachtwagenchauffeurs zou de parking in Ventimiglia de enige veilige plaats in de regio zijn.