Volgens woordvoerder Jupijn Haffmans staat de teller inmiddels op 35 potentiële klanten. Het bedrijf benadrukt dat er geen subsidie aan het project wordt verstrekt. ‘We zijn al een tijdje in gesprek met verladers en vervoerders’, aldus Haffmans. ‘Negentig procent van de bedrijven die we benaderen is enthousiast, met name vanwege het kostenaspect. We werken met een concurrerend tarief ten opzichte van het wegvervoer.’ ‘Maar natuurlijk wilden al die klanten wel de garantie dat de tram ook daadwerkelijk mocht gaan rijden. Die garantie is er sinds afgelopen maandag, dus nu kan het snel gaan. We hebben zoveel afspraken, het aantal potentiële klanten groeit met de dag.’

In de tweede helft van 2008 wil City Cargo met tien vrachttrams in Amsterdam gaan rijden, voorlopig nog vanaf een overslagcentrum in Amsterdam Osdorp. ‘Daarna willen we met een tram per maand uitbreiden en moeten ook de overige overslagcentra gebouwd worden.’

Haffmans wil nog eens benadrukken dat City Cargo voor het project absoluut geen overheidssubsidie krijgt. De invoering van de vrachttram kost 150 miljoen euro. ‘We krijgen geld van aandeelhouders en investeerders. Die worden natuurlijk op termijn terugbetaald, door het rendement dat we behalen.’ Voordat de gemeente een concessie verleende, stelde ze de eis dat de vrachttram de personentram niet zou hinderen. Daarom is dit voorjaar een proef van start gegaan met twee trams, die goederen van Mexx, Heineken, McGregor en Gaastra vervoerden. ‘Die proef, bestaande uit 150 ritten op alle tijden van de dag, is goed verlopen. De vrachttram heeft totaal geen overlast opgeleverd. Het gaat natuurlijk maar om twee trams, maar toch geeft de pilot een goed beeld. Er is een verschil tussen een vrachttram en een personentram. Wij hoeven niet bij elke halte te stoppen. We rijden direct achter de personentram aan, dus we veroorzaken geen overlast.’