‘Het is een goed plan voor het bevoorradingsverkeer’, stelt Rob Metz, de verantwoordelijk wethouder van Apeldoorn in een interview met Nieuwsblad Transport. U wilt doorgaand verkeer ontmoedigen om door de Apeldoornse binnenstad te rijden. Zal ook het vrachtverkeer wat gaan merken van die maatregel? Dat zal het zeker. Als we er in slagen om het niet-bestemmingsverkeer uit de binnenstad te weren, ontstaat er meer ruimte voor weggebruikers die wel iets in het centrum van Apeldoorn te zoeken hebben, waaronder het bevoorradingsverkeer. Wie een bestemming in de binnenstad heeft, blijft van harte welkom. De plannen zijn juist mede door de lokale ondernemers opgesteld.

Om oplossingen te vinden voor de slechte bereikbaarheid van de binnenstad, hebben we zowel het bedrijfsleven als de bewoners ideeën laten opperen en de beste daarvan hebben we in onze plannen bijeengebracht. Maar helaas, minister Eurlings heeft uitvoering van de plannen al verboden.

Toen ik in de krantenkoppen zag staan zoals ‘Apeldoorn komt met rekeningrijden’, was ik al bang voor zulke reacties. Maar iedereen is veel te voorbarig. Het enige wat we voorlopig hebben, is een haalbaarheidsstudie, niets meer en niets minder. In onze studie staat bovendien expliciet vermeld, dat onze plannen binnen de landelijke kaders moeten passen. Ik wilde minister Eurlings daarom uitnodigen om kritisch met ons mee te kijken. Jammer dat de minister in de publiciteit meteen al zo negatief heeft gereageerd, maar ik ben verantwoordelijk voor de bewoners en ondernemers in mijn eigen stad, en met hen heb ik de afspraak gemaakt dat ik een bepaald probleem ga aanpakken. Maar hoe zouden uw plannen dan binnen die ‘landelijke kaders’ kunnen vallen? Eurlings wil geen lappendeken van allemaal lokale projecten met rekeningrijden en nu borduurt u toch een lapje. Wij willen het woord rekeningrijden nou juist niet in de mond nemen. Wij noemen onze studie ‘anders betalen voor parkeren’.

Het is parkeerbeleid. We registreren met camera’s wanneer iemand de binnenstad inrijdt en weer uitrijdt. Wie lang blijft, moet parkeergeld betalen, maar is waarschijnlijk goedkoper uit dan bij de huidige parkeerautomaten. Wie kort blijft en dus blijkbaar geen bestemming in Apeldoorn heeft, moet voortaan ook een bedrag betalen.

En krijgt dus een rekening: rekeningrijden! Het bedrag dat de mensen zouden moeten gaan betalen kan je, vind ik, geen tolgeld noemen, want deze weggebruikers hebben een gratis alternatief: de ringweg. In het najaar wordt het laatste stukje van de ringweg rondom Apeldoorn aangelegd. De ring rond de stad is daarmee aan het eind van het jaar helemaal voltooid.

Hoeveel gaat het doorgaand verkeer betalen dat toch door de binnenstad wil?

Dat soort dingen moeten we nog helemaal uitzoeken. Maar het woord is eerst aan de samenleving. Die kan nu zeggen wat ze van onze plannen vindt. In het najaar zullen we dan een breder zicht hebben. Op papier lijken we een geweldig goed idee te hebben, maar critici mogen proberen aan te tonen dat ik het helemaal mis heb.

De verladersorganisatie EVO heeft al kritiek geuit en zegt bijvoorbeeld dat het alleen maar drukker zal worden in Apeldoorn als de parkeertarieven omlaag gaan. In de huidige situatie is 45 procent van het verkeer dat door de binnenstad rijdt, doorgaand verkeer. Als we dat verkeer naar de ringweg kunnen verplaatsen en in plaats daarvan 45 procent meer bestemmingsverkeer krijgen, is dat alleen maar goed voor de vitaliteit in de binnenstad. De ondernemers zullen daar blij om zijn. En hoe moet het straks met de pizzakoeriers, vraagt de EVO zich af? Die hebben alleen maar korte ritjes. Ik hoorde die opmerking over pizzakoeriers ook en moest er wel om lachen. Pizzakoeriers en dergelijke zouden hun ritten éénmalig kunnen afkopen, een soort abonnement. Zoiets is elektronisch natuurlijk makkelijk te regelen.

Paul Jumelet