Tevens reduceert het ook nog eens de luchtvervuiling. Dat blijkt uit een onderzoek van Buck Consultants, aldus een bericht in het Algemeen Dagblad. Het onderzoek is gedaan op basis van gegevens van acht grote steden.

De conclusies worden onderschreven door de Commissie Stedelijke Distributie (CSD), ingesteld door het ministerie van Verkeer en Waterstaat. In Tilburg start in mei een proef met stille vrachtwagens van supermarkt Jumbo. Die mogen, ook buiten de vastgestelde laad- en lostijden, hun werk doen.

,,Wij willen bewijzen dat er veel meer mogelijk is dan overheid, gemeenten en het publiek denken,” vertelt Jumbo-transportmanager Hans van der Doelen. Gemeentes zijn huiverig voor protesten van omwonenden tegen herriemakende rolcontainers, piepende, achteruit rijdende vrachtwagens en slaande deuren.

Het stille materieel is uitgevoerd met (koel)motoren, laadkleppen en -vloeren die door andere materialen en technieken minder kabaal maken. ,,Bij laden en lossen heb je het snel over 80, 90 dB, onze stillere trailers blijven onder de 60 dB.” Een niveau te vergelijken met een vaatwasser of airconditioning.

De proef in Tilburg duurt drie maanden. Bij succes hoopt Jumbo dat de overheid zorgt voor landelijk ruimere laad- en lostijden.