Rondom de Londense wijken Kensington en Chelsea staat nu ook de bekende rode C, als teken dat stadstol moet worden betaald, op het wegdek, terwijl boven de straat tientallen camera’s in de gaten houden of iedere automobilist de stadstol heeft betaald. De congestietoeslag in Londen is sinds deze week uitgebreid. ‘Je leert er mee te leven,’ zegt Piet Grevenstuk van transportbedrijf Windhorst in Hazerswoude. ‘Het is simpel, we weten welke postcodes binnen het tolgebied vallen en als we daar afleveren, moeten we van tevoren de tol betalen. We berekenen de charge, ik geloof acht pond per dag, gewoon door aan onze klanten, je kunt niet alle extra kosten voor je rekening nemen.’

Windhorst heeft veel met de tol te maken. ‘Veel collega’s leveren goederen voor Londen af in distributiecentra buiten de rondweg M25. Britse expediteurs doen dan het verdere vervoer en regelen ook de charge. Maar wij transporteren vooral bomen, verse planten en dergelijke, die moet je rechtstreeks afleveren. Wij moeten dus wel in de gaten houden of een afleveradres, bijvoorbeeld een tuincentrum, binnen de zone ligt.’ Volgens de Britse Freight Transport Association (FTA) heeft de stadstol zo langzamerhand zijn nut verloren. Na de invoering begin 2003 was de FTA redelijk te spreken over de verminderde opstoppingen maar dat effect is voorbij. Gordon Telling, hoofd beleidszaken Londen: ‘Sinds de introductie zijn de kosten opgelopen tot vele honderden miljoenen. De rittijden zijn maar minimaal teruggelopen, dat voordeel staat in geen verhouding tot de kosten. Wij blijven er op hameren dat vrachtverkeer vrijgesteld moet worden, vrachtrijders hebben gewoon geen keus, die moeten hun spullen afleveren bij de winkels, restaurants en alle andere bedrijven binnen de zone.’

Tegelijkertijd voeren de Britten een fel debat over de kilometerheffing. Dat is vooral aangewakkerd door een elektronisch referendum op de website van premier Blair zelf, dat binnen een paar weken meer dan 1,5 miljoen tegenstemmen heeft opgeleverd. Blair heeft beloofd iedereen een e-mail terug te sturen maar geeft verder geen krimp.

‘Ik verwelkom de petitie, niet omdat ik het er mee eens ben maar omdat het goed is voor de democratie. Ik zal iedereen uitleggen waarom ik geloof dat de kilometerheffing net als in veel andere landen nodig is voor de verkeersproblemen.’ Grevenstuk blijft er flegmatiek onder: ‘Het gaat stapje voor stapje verder in Engeland. Eerst had je de Congestion Charge in Londen, dat gebied is nu weer een stuk groter geworden en straks komen er een paar steden bij. Bij Birmingham ligt het eerste stuk tolweg. Ik maak er nooit gebruik van, volgens mij maakt het niets uit, maar is het toch weer een begin. En dan blijven ze ook nog praten over die kilometerheffing.

Het plan om vooral de buitenlandse vrachtbedrijven te treffen en de Britse via de wegenbelasting te compeneren lijkt daarbij in ieder geval van de baan. Zoals ik al zei, je leert er mee leven.’

Ruud Peijs