Aan het begin van de pandemie nam DSV in Nederland heel snel extra hygiënemaatregelen, vooral ter bescherming van de medewerkers. ‘Nog voordat er landelijke regels en maatregelen werden ingevoerd, hadden wij al een Crisis Response Team ingericht voor DSV in Nederland. Ik denk dat de hele transport- en logistieke sector op grond van de berichten uit Azië al door had, dat Corona een serieus probleem zou worden. Hierdoor waren we vroeg alert en waakzaam. Die twee woorden spelen nu nog steeds de hoofdrol in al onze maatregelen’, aldus woordvoerder Erwin Peeters van DSV.

DSV volgt de richtlijnen van het RIVM binnen alle vestigingen op. ‘Overal gelden dezelfde regels. We hebben op alle vestigingen signing aangebracht rondom social distancing, overal is de juiste desinfectie aanwezig, er zijn looproutes in warehouses en kantoren ingesteld, we werken zoveel mogelijk vanuit huis en we hebben voor externe chauffeurs aparte toiletten beschikbaar gesteld. Ook werken we met een bezoekersregistratie. Klanten, chauffeurs en andere bezoekers wordt gevraagd naar hun gezondheidstoestand. En waar het niet mogelijk is om anderhalve meter afstand in acht te nemen, bijvoorbeeld in sommige gangen van de warehouses, worden DSV-mondkapjes gebruikt. We zien toe op de naleving van alle regels, maar wij ervaren het vooral als een menselijke verantwoordelijkheid naar elkaar toe. Niet alleen van managers naar medewerkers, maar ook andersom; je wilt het beste voor elkaar als team. Als wij als mensen elkaar kunnen beschermen tegen dit virus door een aantal basisregels in acht te nemen, dan moeten we dat doen.’

Albert Heijn

Ook bij de Albert Heijn-distributiecentra wordt er in deze tijd door zo’n zevenduizend mensen flink doorgewerkt. Rondom de hygiënemaatregelen is ‘communicatie’ het keyword. Anoesjka Aspeslagh namens Albert Heijn: ‘Op onze distributiecentra communiceren we alle maatregelen via de leidinggevenden, via nieuwsbrieven en via vlogs, op de schermen, etcetera. We betrekken de OR, het siteplatform en kaderleden in de communicatie. Ook hebben we intensief contact met uitzendbureaus om ook richting uitzendkrachten goed toe te zien op veilig gedrag. Dat gebeurt on site, bij woon-werkverkeer en ook op de woonlocaties. Zo rijden de uitzendkrachten die met bussen komen sinds kort met minder personen per bus; we laten bewust stoelen leeg.’

In de AH-distributiecentra zijn leidinggevenden op drukke momenten en plekken aanwezig om mensen extra te wijzen op de anderhalvemeter afstand-regel. ‘Op een aantal sites worden de leidinggevenden bijgestaan door ‘hosts’ die toezien op het juiste gedrag, vooral bij hotspots als het restaurant, de ingang bij dienstwissels, de rookruimte en koffiecorners. Ook zijn er minder zitplekken in restaurants en worden pauzes verspreid gehouden. Wat ook goed helpt: we maken het visueel waar mensen wel of juist niet mogen staan.’ Op talloze plekken is lint of tape aangebracht.

Richtlijnen RIVM

Van Rooijen Logistiek is een familiebedrijf met vestigingen in Eindhoven en in het Belgische Turnhout. Eigenaar Henry van Rooijen volgde vanzelfsprekend alle richtlijnen van het RIVM op met als doel het coronavirus ‘buiten de deur’ te houden. ‘Natuurlijk geldt ook hier: blijf thuis als je ziek bent, laat je testen, was regelmatig je handen en houd anderhalve meter afstand. Ook hebben we schermen tussen bureaus geplaatst, eenrichtingsverkeer in het pand ingevoerd, verstrekken we mondkapjes aan medewerkers die dat willen en aan chauffeurs die mondkapjes nodig hebben voor leveringen aan ziekenhuizen of afleveradressen in Duitsland. Chauffeurs hadden al werkhandschoenen zodat ze bijvoorbeeld bij het tanken geen vieze handen kregen, nu verstrekken we ook aan warehouse-medewerkers handschoenen om risico op besmetting te voorkomen. In omkleedruimtes hebben we de persoonlijke garderobekasten uit elkaar geplaatst, waardoor er eenvoudig afstand wordt gehouden. En de schuifluiken waar externe chauffeurs hun papieren door aangeven, blijven zoveel mogelijk dicht. Ook plaatsten we aparte toiletunits op ons buitenterrein voor externe chauffeurs die komen lossen.’

Tot slot is Van Rooijen extra alert op medewerkers die net terugkeren van vakantie: ‘Afgelopen maandag hebben we nog iemand naar huis gestuurd. Hij kwam net terug van een reis naar Brazilië. De keus was aan hem: tien dagen thuisblijven óf zich laten testen.’ Van Rooijen heeft dankzij al deze maatregelen kunnen voorkomen dat de werkzaamheden stil komen te liggen. ‘Ik vind dat het in de logistiek heel goed mogelijk is om, met de nodige aanpassingen, ons werk te blijven doen.’

Virus

Bij Fulfilment Service DailyPack uit Leusden geldt het motto van minister Hugo de Jonge: ‘wij zijn misschien wel klaar met het virus, maar het virus is niet klaar met ons’. Daarom hanteert eigenaar Mario Gelijsteen een streng hygiënebeleid. ‘Wij zijn een kleine servicegerichte fulfilment-organisatie met een productiecapaciteit van 1.200 pakketten per dag en 1.100 m² aan opslagruimte. Onze vijf logistiek medewerkers dienen zich aan alle nieuwe maatregelen te houden. Naast natuurlijk de anderhalve meter afstand, betekent dat bij binnenkomst handen ontsmetten. Hetzelfde geldt voor en na elke pauze. Aan het eind van elke dag worden alle materialen waarmee ze werken intensief gereinigd: de heftruck, pompwagens, stanleymessen, taperollers: alles. De flesjes met desinfectiemiddel bevinden zich op vaste plekken in ons bedrijf.’

De maatregelen werden bij DailyPack direct aan het begin van de coronacrisis, in maart dit jaar, ingevoerd. Er wordt op toegezien dat de regels goed worden nageleefd. ‘We hameren er continu op, want door de werkdruk bestaat het gevaar dat mensen in het oude patroon vervallen. We houden ons aan alle adviezen van de overheid, ook al maakt dat het werken niet sneller of makkelijker. Zo hebben we in de productie afzettape aangebracht om de benodigde afstand tot elkaar te bewaren. Ook onze transporteurs mogen niet verder dan afgebakende lijnen komen. En bezoekers moeten zich inschrijven en komen uitsluitend in de kantine.’

Tot slot moeten medewerkers bij klachten thuisblijven, en vraagt Gelijsteen of ze zich willen testen. ‘Dat is al drie keer nodig geweest. Gelukkig was het drie keer negatief. Ik heb vanaf het begin van deze crisis tegen mijn mensen gezegd: ‘ik vraag veel van jullie, maar als jullie niet eerlijk tegen mij zijn en het gaat mis, moet ik alles stopzetten’. Ik vind: je moet daar stelling in nemen, het gaat om de gezondheid van ons allemaal.’

Branche

Hoe het kan dat veel logistieke dienstverleners zo strikt de maatregelen hanteren?  Erwin Peeters namens DSV in Nederland vat het als volgt samen: ‘Binnen de logistiek is het motto ‘safety first’ altijd al een topprioriteit. Dat is kenmerkend voor de hele branche, ongeacht de discipline; van warehousing tot fulfilment en van weg- tot luchttransport. Veiligheid is enorm belangrijk in onze sector; ik denk dat deze cultuur ervoor zorgt dat alle coronamaatregelen zo breed gedragen worden door onze medewerkers. Daar zijn wij trots op. Onze branche is enorm veerkrachtig. Zelfs tijdens de lockdown van maart en april, toen landen werden gesloten en luchtruimen gesloten werden, merkte je: de logistiek vindt haar weg.’