Het nieuwe megaproject krijgt een warehouse-oppervlakte van 200.000 tot 269.000 vierkante meter. Daarnaast is nog eens 50.000 vierkante voor crossdocking gereserveerd. Volgens DSV past het xxl-centrum in de strategie om opslag en distributie van alle modaliteiten meer te concentreren in grote centra. Goederen uit de lucht-en zeevrachtexpeditie, landvervoer en contractlogistiek komen zo onder een dak terecht.

Schakelpunt

In Horsens is daar voldoende ruimte voor. DSV heeft in totaal 700.000 vierkante meter aan bouwgrond ter beschikking, waarvan 500.000 vierkante meter recent is aangekocht. Het nieuwe centrum moet verder als het belangrijkste schakelpunt dienen tussen de logistieke activiteiten van de expediteur in Scandinavië enerzijds en de rest van Europa anderzijds, stelt DSV.

De bouw begint in augustus 2021 en uiterlijk begin 2023 kunnen de eerste activiteiten worden overgeheveld, meldt DSV. Dan moet een deel van de opslag inclusief cross-docking en 18.000 vierkante meter aan kantoorruimte zijn opgeleverd. De verwachting is dat het gehele logistieke pand in 2026 gereed zal zijn.

Kostenvoordelen

DSV is met 750 medewerkers al de grootste werkgever in het Deense Horsens. Dat aantal zal straks met 250 medewerkers  ‘en wellicht meer’ groeien, stelt de expediteur. Dat het er niet meer zullen zijn, ligt aan het feit dat in het nieuwe warehouse de logistieke processen grotendeels worden geautomatiseerd. Juist daar liggen naast der bundeling de grote kostenvoordelen voor de expediteur.