Dat blijkt uit voorlopige gegevens van BNP Paribas Real Estate. In voorgaande jaren was logistiek vastgoed nog koploper in de opname; in 2019 raakte het deze koppositie kwijt aan de industrie en de handel. Dat toont volgens de onderzoekers dat de conjunctuur terugvalt. Van alle opgenomen panden ging vorig jaar 41% naar de industrie.

Logistieke panden

De handel was goed voor 29%. De logistiek, in 2018 nog op kop met 37%, daalde naar de derde plaats met 25%. Opvallend was, volgens BNP Paribas, dat duidelijk minder zeer grote logistieke panden door de markt werden opgenomen. In 2019 ging het om 2,34 miljoen vierkante meter, 20% minder dan een jaar eerder.

De achtergrond hiervan is dat grote agglomeraties als Berlijn, Düsseldorf, Frankfurt, Hamburg, Keulen, Leipzig, München en Stuttgart zich uit de markt beginnen te prijzen. De grondprijzen voor nieuwe mega-hubs zijn er de laatste jaren zeer sterk toegenomen. Als gevolg hiervan kiezen nu meer logistieke dienstverleners voor nieuwe logistieke ruimte in andere delen van het land.

Huurprijzen

De ontwikkeling van de huurprijzen in de grote agglomeraties hield vorig jaar aan. De sterkste huurprijsstijging deed zich voor in Düsseldorf, met 6,5% tot 5,75 euro per vierkante meter. In Keulen ging de prijs gemiddeld 6% omhoog naar 5,40 euro. Wie in Hamburg huurt, betaalt 6,30 euro per vierkante meter, 5% meer dan in 2018.