De spreekwoordelijke last mile kan het beste maximaal dertig minuten bedragen, zo blijkt uit een analyse van de vier belangrijke Europese markten (Londen, Parijs, Madrid en Milaan) door vastgoedadviseur Cushman en Wakefield.

Volgens het rapport liggen de kosten voor de last mile gemiddeld op ongeveer 50% van de totale logistieke kosten. Terwijl vastgoedkosten slechts 4 á 5% van totale logistieke kosten vertegenwoordigen. Stedelijke distributiepunten hebben daardoor in dergelijke steden, ondanks aanzienlijk hogere huren, consistent lagere ‘laatste schakel’-kosten, aldus het rapport.

De onderzoekers schrijven de hoge kosten voor de laatste schakel in het logistieke proces toe aan verschillende kostenverhogende inefficiënties, zoals gebrek aan leveringsgarantie, suboptimale leveringsroutes en niet-gecombineerde retouren in congestiegevoelige stedelijke gebieden ‘Optimalisatie van juist die laatste schakel kan ervoor zorgen dat dit aandeel daalt naar 32% van de logistieke kosten’, concludeert het rapport.

Vermindering

Stedelijke logistieke hubs, vaak langs of binnen de ring van een stad, verminderen de tijd en de loonkosten van bezorgers, verlagen de brandstofkosten en optimaliseren het gebruik van het vervoer, of dit nu bestelauto’s of fietsen zijn. Een vermindering van twintig minuten reistijd in de ‘last link’ levert volgens de onderzoekers een gemiddelde besparing op van 2 miljoen euro per jaar in grote Europese steden.

De laatste schakel in de totale logistieke keten optimaliseren, is niet alleen vanuit kostenefficiëntie van belang. ‘Juist in dit deel van de keten vindt de daadwerkelijke interactie met consumenten plaats en kan het verschil gemaakt worden’, legt Menno van Boxtel, Head of Industrial & Logistics van Cushman & Wakefield, uit.

‘De hogere huren voor stedelijke distributiepunten worden terugverdiend door de enorme besparingen die in dit laatste deel van de supply chain te realiseren zijn. Daarnaast is de nabijheid van consumenten een steeds belangrijker criterium om het verschil te maken ten opzichte van de concurrentie. Net zoals het aantrekken van geschikt personeel.’

Levertijden

Met de omarming van e-commerce, zijn ook de verwachtingen omtrent bezorgservice en snelheid van leveren enorm toegenomen. Efficiëntie in de zogenoemde ‘laatste schakel’ heeft een cruciale impact op levertijden en kosten door de rijtijd van stedelijke distributiepunten naar afhaalpunten te verkorten.

De laatste schakel verwijst naar de laatste kilometers in de e-commerce supply chain, of deze nu wordt uitgevoerd per bestelbus of elektrische fiets, in de stad of op het platteland, naar een afhaalpunt of een woonhuis.

Overigens is het niet nodig om een stadsdistributiecentrum te creëren indien er een e-fulfilment centrum binnen dertig minuten rijden naar het stadscentrum kan worden gebouwd. Dan wegen de hogere kosten niet op tegen de besparingen. De leveringen kunnen dan beter rechtstreeks vanuit het e-fulfilment centrum buiten de stad worden gedaan, aldus het rapport.

De vraag naar logistiek vastgoed is ook in Nederland de afgelopen jaren sterk toegenomen. Het totale opnameniveau ligt op recordhoogte en zal naar verwachting uitkomen op circa drie miljoen vierkante meter, zegt Cushman en Wakefield. Dit is hetzelfde niveau als over 2018. De groei in Urban Logistics was met een jaarlijkse groei van 14% nog sterker en deze groei zet dit jaar door. Het aandeel Urban Logistics in de totale logistieke opname zal daardoor toenemen tot ongeveer 10%.