Dat blijkt uit een onderzoek van de Deutsche Gesetzliche Unfallversicherung (DGUV). Onderzocht werden bijna 232.000 bedrijfsongevallen waarbij transport tussen bedrijven plaatsvond. Het grootste aantal ongevallen deed zich binnen een bepaald bedrijf zelf voor, bijvoorbeeld in een loods of warehouse.

Bij bijna acht op de honderd ongevallen was een intern transportmiddel betrokken, zoals een vorkheftruck, een stapelaar, een rolkar of een wagen voor het zakkenvervoer. In het transport van bedrijf naar bedrijf deden zich 5,4% van alle gerapporteerde incidenten voor. Wel waren de gevolgen hiervan dikwijls groter.

In het door de DGUV doorgespitte gegevensbestand waren zeventien overlijdens te betreuren en belandden 453 betrokkenen in een arbeidsongeschiktheidsuitkering.

Beenblessures meest voorkomend

Ongevallen met stapelaars treffen in ongeveer een derde van de incidenten de bestuurder van het toestel zelf. Bij ruim vier op de tien incidenten wordt een ander slachtoffer overreden, aangereden of verwond.

Heel veel ongevallen met intern-transportmiddelen leiden tot kwetsuren aan de benen, ofwel die van de bestuurder zelf, ofwel die van een omstander. Veel voorkomend zijn voet- en enkelkwetsuren, gevolgd door knie- en kuitblessures, bijvoorbeeld beenbreuk. Bij een meerderheid van de incidenten komt het ook tot spierverrekkingen en verstuikingen.